Kun je deze e-mail niet goed lezen?

DMM's Netwerktips

7 tips om meer resultaat uit netwerkgesprekken te halen


16 april 2009

Je ontvangt deze tips omdat je je hierop hebt geabonneerd. Als je geen tips meer wilt ontvangen, kun je je uitschrijven via de link onderaan deze mail.

Benut jij netwerkgesprekken optimaal? Of blijft het vaak bij ‘gezellig borrelen’ en is succes vaak meer een toevalstreffer? Dan ben je niet bepaald de enige! Ik vind dat reuze jammer. Want door bewuster deel te nemen aan bijeenkomsten, kun je veel meer uit netwerkgesprekken halen dan je nu wellicht voor mogelijk houdt. En eerlijk gezegd was ik me daar vroeger óók niet van bewust. Had iemand mij de onderstaande tips bij de start van mijn loopbaan gegeven, dan was ik vast eerder succesvol geworden. Ik geef nu graag aan jou door wat ik in al die jaren geleerd heb, zodat je hopelijk snel meer resultaat uit je netwerkgesprekken gaat halen!
 
Tip 1. Netwerkers zijn geen praters, maar luisteraars.
Veel mensen denken dat ze vooral zichzelf moeten presenteren, als ze iemand voor het eerst ontmoeten. Een goede presentatie is natuurlijk belangrijk, maar het allerbelangrijkste bij netwerken is het opbouwen van relaties. En, het spijt me als ik jouw illusies verstoor, maar de meeste mensen zijn niet zo in jou geïnteresseerd. Zij praten veel liever over zichzelf…! Dus: Stel vragen aan de ander, en laat hem (haar) over zichzelf vertellen! Het is daarbij natuurlijk wel zaak om ook echt te luisteren en door te vragen over de dingen die je interesseren. En vrees niet: vanuit jouw interesse in de ander, zal hij of zij op een bepaald moment echt wel aan jou vragen wat jij doet voor de kost. En dan mag je alsnog jezelf presenteren.
 
Tip 2. Zorg dat je jouw meerwaarde duidelijk kunt verwoorden.
Hoewel je weet dat op bijeenkomsten altijd een keer gevraagd wordt “wat doe jij?”, zien veel mensen op tegen die vraag. Waarom? Omdat ze weten, dat zij eigenlijk geen scherp geformuleerd antwoord paraat hebben dat de interesse van de ander opwekt. Mensen denken vaak dat ze verschillende antwoorden moeten kunnen geven, afhankelijk van hun gesprekspartner. Terwijl meestal een kleine aanpassing al voldoende is. Je kunt het dus prima voorbereiden! Het antwoord op die vraag “wat doe jij” noemen we vaak de Elevator Pitch, of 30 seconden presentatie. Het doel is: de interesse wekken van je gesprekspartner, zodat hij vragen gaat stellen, waardoor het gesprek verder op gang komt. Het is dus niet de bedoeling dat je in 30 seconden álles vertelt! In grote lijnen bestaat een goede pitch voor iemand in het bedrijfsleven uit vier elementen: de doelgroep op wie jij je richt met jouw product of dienst, het probleem of de behoefte waarvoor jij een oplossing hebt, wat die oplossing is en wat het voordeel daarvan is voor jouw klanten. Geef nog een voorbeeld afgestemd op jouw gesprekspartner (of op jouw doelgroep) en stel vervolgens een vraag. Succes verzekerd!
 
Tip 3. Neem initiatief!
O, wat vinden veel mensen het griezelig om op een onbekende af te stappen. Zo’n 90 procent van de deelnemers aan mijn trainingen heeft hier moeite mee. Terwijl daar heel wat commerciële mensen tussen zitten, van wie je dat toch niet zou verwachten!
Als jij dit ook lastig vindt, denk je wellicht dat jij de enige bent. Gelukkig is dat echt niet waar en worstelt bijna iedere bezoeker van een congres, seminar en zelfs netwerkbijeenkomst met drempelvrees om op een onbekende af te stappen. Gedachten als ‘wie zit er nu op mij te wachten’ of ‘wat heb ik eigenlijk te bieden’ belemmeren hen in het leggen van nieuwe contacten. Wees je bewust van het feit dat 90 procent dit net zo lastig vindt als jij, en dat je mensen dus een dienst bewijst door het initiatief voor de kennismaking te nemen. Door op iemand af te stappen en een gesprek te beginnen, ben je een soort redder in nood. Als dat geen goede basis is voor een relatie…!  
 
Tip 4. Gebruik een openingszin in relatie tot de bijeenkomst.
“Maar wat moet ik dan zeggen als ik op iemand afstap?” is een veelgestelde vraag in mijn trainingen. Sommige mensen hebben eindeloos nagedacht over de perfecte openingszin. Het is natuurlijk leuk als je die gevonden hebt (mail hem dan even ), maar in feite is wat je zegt minder belangrijk dan hoe je het zegt. Bij de inschrijfbalie kun je al een gesprek beginnen door te vragen of iemand jouw badge even wil aanreiken. En bij het koffiebuffet vraag je  degene naast je simpelweg of hij koffie of thee wil. Voor je het weet, ben je dan in gesprek. Wat altijd werkt, is te beginnen met een open vraag in relatie tot de bijeenkomst waar je bent. Bijvoorbeeld ”Wat vond u van de spreker?”, “Wat hoopt u hier vandaag te leren?” of “Met wie zou u vandaag graag kennis willen maken?”
 
Tip 5. Bereid 10 onderscheidende vragen voor.
Met een openingszin ben je er natuurlijk nog niet. Vind je het lastig om het gesprek op gang te houden, maak dan eens een lijstje met tien open vragen om een boeiend gesprek te kunnen voeren. Om je op weg te helpen hier alvast vijf van dat soort vragen: 1. Hoe ben je in deze business (of: jouw beroep) terechtgekomen? 2. Wat vind je het leukst in jouw werk? 3. Wat onderscheidt jouw bedrijf van jouw concurrenten? 4. Welke grote veranderingen heb je door de jaren heen in jouw vakgebied gezien? 5. Kun je één ding noemen dat je met jouw organisatie zou doen als je wist dat je niet kon falen?
 
Tip 6. Laat de gedachte los dat je hier zaken moet doen.
Veel mensen die naar een (netwerk)bijeenkomst gaan, leggen zichzelf onnodig druk op. Ze hebben –misschien zelfs van mij!- geleerd dat ze een doel moeten hebben, maar ze maken dat doel veel te spannend. Bijvoorbeeld door van zichzelf te verlangen dat ze ter plekke een nieuwe klant moeten werven. Of in contact moeten komen met iemand die hen een hogere functie kan bieden. Het doel van netwerken is echter niet om mensen tot klant te maken of een baan te vinden, maar om relaties op te bouwen en te onderhouden! De echte kracht van netwerken zit immers in de tweede graad (zie DMM’s Netwerktips van vorige maand). Dus: ontspan, wees jezelf en zorg dat je een aantal mensen spreekt die je al kent en een aantal nieuwe mensen. Zo bereik je twee doelen: je netwerk onderhouden én je netwerk uitbreiden. Om jezelf uit te dagen, bedenk je vooraf het aantal mensen dat je wilt spreken. Spannender hoef je het niet te maken, tenzij dat voor jou goed werkt natuurlijk!
 
Tip 7. Creëer tijdens het gesprek al mogelijkheden voor een vervolgcontact.
Vaak krijg ik vragen over het onderhouden van contacten. Voor sommige mensen is niet het leggen van het contact het probleem, maar juist het opvolgen van contacten. Dat kan te maken hebben met het ontbreken van een systeem om relaties in onder te brengen, maar ook met het gesprek zelf. Als je tijdens een kennismakingsgesprek merkt dat je met iemand contact wilt blijven houden, zorg dan dat je een kapstok verzint voor een vervolgcontact. Stel dat hij je heeft verteld dat hij in zijn vrije tijd graag vliegert, en jij hebt daar net een leuk artikel over gelezen, dan kun je aanbieden dit naar hem te mailen. Een dag later stuur je het toe en de eerste opvolging is een feit. Het hoeft echt geen zakelijk onderwerp te zijn. Juist als je met iemand ook over zijn passies hebt gesproken, is de kans dat hij jou onthoudt veel groter. Als je het contact bovendien binnen 24 uur opvolgt door hem iets te geven (zoals dat artikel), is de basis voor een relatie gelegd. Waarschijnlijk reageert hij namelijk met een mail om je te bedanken. En daar kan jij dan weer op reageren. Netwerken is een proces van zaaien en oogsten. Meer specifiek: van geven, ontvangen en bedanken. Start met geven aan je netwerk, en je zult zien dat je meer uit je netwerk terugkrijgt dan je ooit had verwacht.
 
Ik wens je veel plezier bij het netwerken!
Daphne Medik

P.S. Wil jij je netwerkvaardigheden verbeteren? Kom dan naar de Training Netwerken op Karakter op 11 mei, zodat je voortaan veel meer resultaat uit je netwerkgesprekken haalt! Wil je juist het netwerkbeleid voor jouw bedrijf of organisatie ontwikkelen? Schrijf dan in op de Workshop Strategisch Netwerken van 23 mei. Wil je deelnemen aan beide dagen, dan ontvang je 20% korting op de tweede training (mits je deelneemt binnen een jaar na de eerste training). Kijk voor meer informatie en reacties van deelnemers op www.dmmcommunication.nl/openinschrijving of schrijf je direct in via: www.dmmcommunication.nl/inschrijfformulier.

Agenda open trainingen en workshops 2009
Voor wie zijn netwerkstrategie of -vaardigheden verder wil ontwikkelen, organiseert DMM Communication open trainingen (voor deelnemers van verschillende organisaties):

11 mei Training Netwerken op Karakter
25 mei Workshop Strategisch Netwerken
8 juni Training Netwerken op Karakter
6 juli Training Netwerken op Karakter

Kijk voor meer informatie op open inschrijving 2009 of schrijf je direct in via www.dmmcommunication.nl/inschrijfformulier.

Voor in-company training (op maat voor jouw organisatie) kun je contact opnemen met
Daphne Medik, tel. 06 - 510 50 999.

DMM's Netwerktips is een maandelijkse uitgave van DMM Communication die tot doel heeft om geïnteresseerden te helpen bij het opbouwen, onderhouden of benutten van hun netwerk.

Ken je anderen voor wie DMM's Netwerktips interessant kunnen zijn? Stuur deze dan gerust door. Zij kunnen zich abonneren via www.dmmcommunication.nl/DMMsNetwerktips

Hogerlustlaan 31 1191 CK oudekerk aan de amstel T 020 453 33 26 M 06 51 05 09 99 
© 2009 Daphne Medik, DMM Communication. Alle rechten voorbehouden. Als je artikelen of delen hiervan elders wilt publiceren, dan mag dat mits je het copyright vermeldt. Ik stel het op prijs als je me hier dan over wilt informeren en een verwijzing naar de website wilt opnemen.