Kun je deze e-mail niet goed lezen?

DMM's Netwerktips
3 december 2013

Ken jij de Wet van Sinterklaas? 

Beste ,

Wat krijg jij 5 december van Sinterklaas? Heb je een verlanglijstje gemaakt? Of laat je je liever verrassen? En hoe is dat binnen jouw netwerk? Vraag je wel eens iets? En krijg je het dan?
 
Het is verbazingwekkend hoeveel mensen niet goed iets durven vragen aan hun netwerk. Wat is het ergste dat je zou kunnen overkomen? De kans is erg groot dat je niet krijgt wat je wenst, als je het niet vraagt. En soms krijg je niet wat je graag wilt als je het wél vraagt. Zelfs van Sinterklaas ;-).
 
Eén ding is zeker: de kans dat je krijgt wat je wilt hebben neemt aanzienlijk toe wanneer je de kunst van het vragen beheerst. Rob de Best schreef hier een boek over: "De Wet van Sinterklaas". Heel kort samengevat schrijft hij: Ieder verlangen dat je hebt kan worden gerealiseerd, als je maar weet hoe je erom moet vragen.

Daarom geef ik je alvast dit Sinterklaas cadeautje: Tien tips om zó te vragen, dat je krijgt wat je wilt. Je vindt ze hieronder.

Veel plezier met het vieren van Sinterklaas!

Hartelijke groet,
Daphne Medik

10 netwerktips om zó te vragen, dat je krijgt wat je wenst.

1. Wees duidelijk over wat je hebben wilt en nodig hebt. Geef geen hints, suggesties en hoop niet. VRAAG !
2. Laat diegene weten waarom juist hij/zij jou kan helpen. Bijvoorbeeld omdat je zijn werk waardeert of omdat je haar als expert op haar gebied een vraag wilt stellen.
3.  Wees specifiek. Hoe specifieker de vraag, hoe meer kans dat je een reactie losmaakt in de ‘mentale computer' van die persoon.
4. Wees bondig. Door te veel informatie kan je vraag onduidelijk worden. Als iemand meer informatie wilt, vraagt hij het wel.
5. Wees sterk. Vraag niet uit zwakte of op een klagende toon. Vragen stellen betekent dat je vooruit wilt. Dat is een positief uitgangspunt, niet iets waarvan je wakker moet liggen.
6. Vraag in de verwachting dat je het zult krijgen. Doe de ander eer aan door een positieve houding aan te nemen over zijn mogelijkheid om jou te helpen.
7. Geef de ander de kans om te reageren. Stel je vraag en zwijg, zodat de ander kan nadenken en reageren.
8. Vraag op zo’n manier dat mensen de kansen voor jou zien. En het belang van hun reactie. Deel je droom, toekomstbeeld of doel met hen. Dat motiveert om jou te helpen.
9. Stel je vraag opnieuw en op verschillende manieren. Denk aan de Wet van Sinterklaas: Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders. Misschien ben je niet duidelijk genoeg geweest. Formuleer je vraag dan op een andere manier.
10. Vraag het iemand anders. Kan deze persoon jou niet helpen, stel de vraag dan aan een andere 'Sinterklaas', net zolang tot iemand jou kan helpen om te krijgen wat je wenst.

Veel succes!
Daphne Medik

P.S. Heb je moeite om jouw vraag goed te formuleren? Of wil je weten hoe je jouw vraag het beste kunt stellen via Twitter of LinkedIn? Stel mij dan de vraag wat de mogelijkheden zijn voor een training op maat. Bel 06 510 50 999 of mail d.medik@dmmcommunication.nl
Ik help je graag!
 

Waardeer je dit eZine?  of deel het via:
Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina    Tweet deze mail   Facebook: vind ik leuk

Daphne op YouTube (duur 2 min.):
 
Geproduceerd door Van Harte Videoproducties

Wie is Daphne Medik?
 fotografie: Judith Keessen 

Als netwerkcoach en trainer help ik professionals, ondernemers en managers van middelgrote en grote bedrijven om met meer gemak klanten te krijgen via hun netwerk. Daarnaast leer ik mensen hoe zij effectiever kunnen netwerken om hun carrière te versterken. 

Met veel bevlogenheid en energie geef ik al jaren netwerk-coaching en training. Inmiddels heb ik vele honderden mensen getraind in netwerkvaardigheden en een effectiever gebruik van het succesvolste zakelijke online netwerk LinkedIn.

Nieuwe klanten krijg ik meestal via mijn netwerk. Ik kan je helpen om dit ook voor jouw organisatie te realiseren. Wil je weten welk traject voor jou het meest geschikt is, bel me dan op 06 510 50 999 
of mail d.medik@dmmcommunication.nl. 


DMM's Netwerktips verschijnt ongeveer tien keer per jaar en heeft tot doel om geïnteresseerden te helpen bij het opbouwen, onderhouden en benutten van hun netwerk.



Doorsturen

Aanmelden




© 2013 Daphne Medik, DMM Communication. Alle rechten voorbehouden. Als je artikelen of delen hiervan elders wilt publiceren mag dat, mits je het copyright vermeldt en verwijst naar de site van DMM Communication. Ik stel het op prijs als je me hierover informeert.

DMM COMMUNICATION-NETWORKING FOR RESULTS  - WWW.DMMCOMMUNICATION.NL