Kun je deze e-mail niet goed lezen?

DMM's Netwerktips
juni 2011

10 Netwerkblunders bij de Hollandse Nieuwe

Deze week was ik op de superdrukbezochte Haringparty van BDO in Amstelveen. Het aantal deelnemers wordt elk jaar groter en dat is logisch, want BDO organiseert het iedere keer weer uitstekend en de sfeer is altijd opperbest. Ik ga daar dan ook altijd graag naar toe om te netwerken. Er zijn vervelender manieren om je relaties te onderhouden. Zelfs als je (zoals ik) niet van haring houdt!
 
Als ik op zo’n bijeenkomst ben, zie ik naast alle enthousiaste gesprekken natuurlijk ook wel eens een echte netwerkblunder. En omdat deze altijd leerzaam en soms vermakelijk zijn, wil ik tien van die blunders met je delen. Zorg dat jij ze niet maakt!
 
Blunder 1: Denken dat iemand niet interessant is
Helaas onlangs weer gezien: A, zelfstandig professional in een vrij beroep, stelt zich voor aan B, directeur van een autobedrijf. B concludeert op basis van de kleding van A dat deze voor hem geen potentiële klant is, mompelt iets onduidelijks en kijkt over A’s schouder of er een interessanter persoon aanwezig is. Dodelijk voor A en oliedom van B, want niet alleen zal A nooit van zijn leven een auto bij B kopen, hij gunt hem natuurlijk ook niet de opdracht van iemand uit zijn netwerk. En laat hij nou net een enorme netwerker zijn die graag mensen met elkaar in contact brengt.
 
Blunder 2: Niet luisteren
Hierop betrapte ik mezelf gisteren. Iemand vroeg mij hoe het ging en activeerde blijkbaar mijn AAN-knop… Enthousiast vertelde ik over het succes van mijn LinkedIn trainingen, hoeveel complimenten ik steeds krijg en… na enige tijd zag ik hem afhaken. Gelukkig had ik het door en kon ik het snel herstellen door een vraag aan hem te stellen. Daarna hadden we alsnog een goed gesprek. Maar zo zie je maar weer, weten hoe het moet is geen garantie dat je zelf nooit een fout maakt.
 
Blunder 3: Met volle mond praten
Het mag dan een haringparty zijn, het blijft echt een onsmakelijk gezicht om te zien wat jouw gesprekspartner eet terwijl hij tegen je praat… Natuurlijk maak jij deze fout nooit. Of zou het kunnen dat iemand jouw bitterbal ook wel eens vermalen heeft zien worden? Echt, dat ziet jouw gesprekspartner als je met volle mond praat.
 
Blunder 4: Altijd en overal willen verkopen
Deze vind ik ook heel storend. Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand op je af kwam en meteen probeerde zijn product aan je te verkopen? Irritant hè? Als je alleen maar gericht bent op verkopen, stoot je mensen af en mis je de kans om werkelijk contact te maken. Bovendien zul je zo zelden of nooit iets verkopen.
 
Blunder 5: Jezelf opdringen
Ook een vervelende: je bent druk in gesprek met iemand en wordt ruw onderbroken door iemand die zich zomaar opdringt. Hij wacht niet op een geschikt moment, nee, hij eist gewoon de aandacht op door midden in een goed gesprek zijn visitekaartje in ieders hand te drukken en zijn verhaal te vertellen. Vervolgens vindt hij het raar dat wij aarzelen om hem ónze kaartjes te geven…
 
Blunder 6: Iemand niet introduceren
Hoe hoort het eigenlijk? Je bent in gesprek met een groepje mensen en er komt iemand bij die jij kent. Wat doe je? Natuurlijk introduceer je jouw kennis of relatie door zijn naam en bedrijfsnaam te noemen. Je verzuimt ook niet daarbij te melden waarin hij gespecialiseerd is. Wel handig als je dan zijn ‘netwerkpitch' kent, natuurlijk. 
 
Blunder 7: Geen netwerkpitch paraat hebben
Je mist kansen als je geen goed antwoord paraat hebt op de vraag "Wat doe jij?". Toch heeft lang niet iedereen een goede ‘netwerkpitch’ (zoals ik dat noem). Wat werkt? Kort en krachtig: wie je bent, waarin jij gespecialiseerd bent, wat jouw doelgroep is en welk voordeel jouw product of dienst klanten oplevert. Dit moet je zo goed in je hoofd hebben dat je de vraag 'wat doe jij' elke keer spontaan en natuurlijk kunt beantwoorden. Waarom dit zo belangrijk is? Omdat jouw relaties dan ook weten hoe ze naar jou kunnen doorverwijzen!
 
Natuurlijk worden er nog veel meer netwerkblunders gemaakt. Zoals:
8: Te veel alcohol drinken.
9: Een te passieve houding aannemen waardoor je geen nieuwe contacten opdoet.
10: Iemand die jou introduceert bij zijn netwerk vergeten te bedanken.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar die fouten maak jij toch niet, dus hoef ik er ook niet over te schrijven ;-).
 
Ik wens je weer veel plezier en succes met het netwerken de komende tijd! 

Daphne Medik

P.S. Krijg jij al nieuwe klanten (of aanbiedingen voor een nieuwe baan) via LinkedIn? Nee? Als je wilt weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen, kom dan naar onze LinkedIn trainingen op 28 juni en/of 7 juli. Kijk voor informatie op mijn siteWacht niet te lang, want na de zomer gaan de tarieven fors omhoog!
 
Voor data, locaties en tarieven netwerktrainingen: zie agenda.  
 

 Wie is Daphne Medik?
 fotografie: Judith Keessen 
 Als netwerkcoach en trainer help ik zakelijke dienstverleners om met meer gemak klanten te krijgen via hun netwerk. Daarnaast leer ik beleidsmakers en carrièremakers hoe zij de samenwerking met anderen kunnen verbeteren en hoe zij kunnen netwerken om hun carrière te ondersteunen. 

De afgelopen jaren heb ik mij gespecialiseerd in netwerk-coaching en training. Ervaring met netwerken deed ik op vanaf het begin van mijn carrière. Eerst als pr- en marketing-communicatiemanager in de IT-sector. Later, als eigenaar van een pr-bureau en vervolgens als commercieel trainer. Ik kreeg de meeste klanten via mijn netwerk. In de tien jaar dat DMM Communication inmiddels bestaat, is dat nog steeds zo.

Ik kan je helpen om dit ook voor jouw organisatie te realiseren. Wil je weten welk traject voor jou het meest geschikt is, bel me dan op 06 - 510 50 999. 

DMM's Netwerktips verschijnt ongeveer tien keer per jaar en heeft tot doel om geïnteresseerden te helpen bij het opbouwen, onderhouden en benutten van hun netwerk.

Ken je anderen voor wie DMM's Netwerktips interessant kunnen zijn? Stuur deze dan gerust door via de link hieronder. 

Hogerlustlaan 31 1191 CK oudekerk aan de amstel T 020 453 33 26 M 06 51 05 09 99





Aanmelden



© 2011 Daphne Medik, DMM Communication. Alle rechten voorbehouden. Als je artikelen of delen hiervan elders wilt publiceren mag dat, mits je het copyright vermeldt en verwijst naar de site van DMM Communication. Ik stel het op prijs als je me hierover informeert.