Infomagazine Rolstoeltoegankelijkheid

Tips & informatie over alle aspecten van rolstoeltoegang
12 juni 2010
Jaargang 1, nummer 5
Inhoud
 
* Hoofdartikel : Antwoord op uw vele vragen over hellingbanen
* Deze maand : Rolstoeltoegankelijkheid als vast aandachtspunt
* Presentatie : Uw winkel rolstoelvriendelijk
Deze maand
 
 

Geachte ,

De afgelopen weken was er een duidelijke rode draad te herkennen in de aanvragen die binnenkwamen. Driekwart ging namelijk over de aanleg van hellingbanen, waarschijnlijk mede door mijn uitnodiging in het vorige Infomagazine. Daarom vindt u in het hoofdartikel van deze uitgave antwoord op de vele vragen, zodat ook u er uw voordeel mee kunt doen.

Tijdens mijn mei-vakantie aan het Garda-meer bleek dat de Italianen de rolstoeltoegankelijkheid met regelgeving sterk positief beïnvloeden. Zo krijgt bijvoorbeeld een restaurant alleen een vergunning als er een invalidentoilet aanwezig is. Een maatregel die in Nederland veel meer mogelijkheden zou bieden aan rolstoelers om eens uit eten gaan. Voor de horeca ligt er daarmee een aanzienlijke kans omzetgroei te realiseren; in deze tijden zal hen dat als muziek in de oren klinken.

Dat in Nederland niet vanzelfsprekend rekening wordt gehouden met de rolstoeltoegankelijkheid, werd deze week duidelijk bij de Tweede Kamer verkiezingen. Bij de keuze van de locaties voor de stembureaus staat bij 70% van de gemeenten de rolstoeltoegankelijkheid niet op de checklist. Er wordt dus nog niet automatisch aan gedacht om het de rolstoelers mogelijk te maken zelfstandig te gaan stemmen. Een mooi doel voor de volgende verkiezingen.


Tot volgende maand!

 

Denise Janmaat 


Schrijf u nú in voor dit gratis Infomagazine

Verschijnt maandelijks. Biedt u een schat aan informatie en vele voorbeelden over het verbeteren
van de rolstoeltoegankelijkheid.

U ontvangt dit Infomagazine
omdat u erom heeft verzocht, opdrachtgever bent of anderszins een relatie bent van
rolstoeltoegankelijkheid.nl
Met de link onderaan kunt u de verzendopties wijzigen.


Tip van de maand

Voor een invalidenplaats in een schouwburg, theater of bioscoop wordt een afmeting van 900x1200/1400mm gerekend. Belangrijker is echter de wijze waarop naar die plaats gemanouvreerd kan worden. Minimaal een ruimte om te draaien van 1500x1500mm is vereist, alsmede een goede aanrij-route naar de plaats.

Presentatie: Uw winkel rolstoelvriendelijk


Met de vergrijzende bevolking wordt het aantal bezoekers aan uw winkel dat gebruik maakt van een rolstoel of rollator steeds groter. Om daarop adequaat in te spelen, heeft u vast al eens geschoven met de schappen en het interieur en kritisch gekeken naar de eventuele belemmeringen. Met uw medewerk(st)ers heeft u waarschijnlijk in het werkoverleg doorgenomen wat zij kunnen doen om ook deze groep klanten op een klantgerichte wijze te bedienen.

Om de puntjes op de i te zetten en uw team optimaal te kunnen laten inspelen op deze aanzienlijke (en daarom in deze tijden interessante) doelgroep,  maakt u met een prikkelende presentatie van een uur een vliegende start. Met praktische voorbeelden in uw eigen zaak en veel oefeningen van situaties uit uw eigen praktijk, legt u een prima basis voor een klantvriendelijke benadering door uw team.

De presentatie die Denise Janmaat geeft, wordt helemaal afgestemd op uw situatie en wensen. Zij neemt de mogelijkheden in een persoonlijk gesprek graag met u door. Bel haar nu voor een afspraak.

Hoofdartikel: Antwoord op uw vele vragen over hellingbanen


In menige situatie waarin de entree aangepast dient te worden, speelt de overbrugging van een hoogteverschil een belangrijke rol. Denkt u daarbij aan een (hoge) drempel, stoep of een of meer traptreden. Om dat op te lossen vindt u in dit hoofdartikel veel informatie.

Zodra het hoogteverschil meer dan 20mm bedraagt, dient er een helling aangelegd te worden.
Bij het aanleggen van die helling spelen meerdere factoren een rol. Een aantal is van technische aard doch de aspecten van gebruiksgemak worden vaak onderbelicht (lees: over het hoofd gezien) en zijn eigenlijk van doorslaggevend belang. Immers, als de rolstoeler de hellingbaan niet makkelijk of niet kan gebruiken, dan is de investering voor niets geweest.


Wat is van belang voor het gebruiksgemak?


1. De hellingshoek bepaalt voor een belangrijk deel het gebruiksgemak. Als die hellingshoek te groot is, kan iemand met een handbewogen rolstoel de helling nauwelijks tot niet nemen. Dat betekent overigens niet dat iemand met een elektrische rolstoel of scootmobiel de helling wel makkelijk neemt en/of als plezierig ervaart. Afhankelijk van de handicap die de (elektrische) rolstoeler heeft, zal die een steile helling ook als moeilijk (soms zelfs pijnlijk) ervaren.

2. De aanleg van de helling is een tweede factor van importantie. Als die zorgvuldig is aangelegd, dan is aandacht besteed aan álle elementen. Denkt u daarbij aan de keuze van materiaal (stroef genoeg doch niet te zwaar rijdend, weersbestendig (niet glad bij regen en sneeuw/ijs). Maar ook aan de zorgvuldigheid van de aanleg in de zin van goed aansluitende overgangen met de straat/het trottoir en de drempel. Het is namelijk zwaar om de helling te nemen en als de rolstoeler dan aan het einde bovendien nog stuit op een nare overgang (ongelijk liggende rand), dan maakt dat het extra zwaar.

3. De manouvreerruimte is een ander belangrijk aspect. Meestal moet er ruimte gemaakt worden voor de hellingbaan en wordt er gewoekerd met de ruimte. Toch is het van belang dat er zowel onderaan als bovenaan de helling voldoende manouvreerruimte is om te kunnen draaien/keren.


Wat zijn technische punten van belang?


a) de (vrije) breedte van de helling is minimaal 1,20m

b) hellingen die zo'n 30 centimeter overbruggen zijn voor niet zo sterke mindervaliden met een handbewogen rolstoel al (te) zwaar. Is de helling hoger dan 1 meter, dan is deze louter geschikt voor elektrische rolstoelen en scootmobielen.

b) a
fhankelijk van de situatie, bijvoorbeeld de soort locatie waar de helling wordt aangebracht en het hoogteverschil, is het aan te bevelen om een helling aan te leggen met bordessen waarop even rust genomen kan worden. Het bordes dient dan minimaal 1,50m diep te zijn en 1,20m breed. Meestal wordt deze wijze van aanleg gebruikt bij een hoogteverschil van 50cm of hoger. Het horizontale bordes wordt dan bij elke 50cm aangebracht.

c) de manouvreer-/keerruimte onder- en bovenaan de helling dient minimaal 2,1x2,1m te zijn.

d) voor de hellingshoek wordt over het algemeen de meest gehanteerde norm aangehouden, die varieert per te overbruggen afstand (Handboek voor Toegankelijkheid). Echter, in de praktijk blijkt deze hellingshoek voor het merendeel van de gebruikers nog te steil! Daarom adviseer ik u om over de hellingshoek toch even contact op te nemen als u het hoogteverschil heeft opgemeten. Er kan dan een goede oplossing gekozen worden die ervoor zorgt dat u de investering niet voor niets doet. Het zou immers zonde zijn als in de praktijk de hellingbaan voor rolstoelers en rollatorgebruikers toch niet te nemen valt. De diverse praktijkvragen van alleen al de afgelopen maand laten zien dat de helling telkens te steil is aangelegd en het behoorlijk veel geld kost om dit aan te passen, terwijl dit bij een goede eerste aanleg had kunnen worden voorkomen.

e) de materiaalkeuze die voor uw oplossing het handigst/best is. Veel hellingbanen worden van beton of met bestrating aangelegd. Of met een oprijplaat, zoals ik in het vorige Infomagazine toonde. Meestal bepaalt de vraag over de soort oplossing de keuze. Wordt er namelijk gevraagd om een permanente oplossing, dan is steen, beton of hout (minder geschikt omdat het als het nat wordt glad is) voor de hand liggend. Is de vraag een semi-permanente en/of weg te nemen hellingbaan, dan kan ook geopteerd worden voor flexibele oplossingen als modulaire systemen. Die zijn qua gewicht nog verwijderbaar en zijn toch stevig en veilig.

f) de veiligheid. Bij een hoogte vanaf 25cm dient er een leuning langs de helling aangebracht te worden (van minimaal 1m hoogte). Als de helling een open zijde heeft, dan dient er een opstaande rand van minimaal 5cm aangebracht te worden als afrijdbeveiliging.

g) de verlichting dient het hellende pad duidelijk te markeren om ook bij donker de helling veilig te kunnen nemen.


Zoals u wellicht merkt, is het aanleggen van een rolstoelvriendelijke hellingbaan geen sinecure. Gezien de kosten van aanleg is het aan te bevelen u vantevoren goed te informeren over de mogelijkheden en de uitvoering van de hellingbaan. Het voorkomt dat de beoogde rolstoeltoegankelijkheid alsnog niet wordt bereikt en u veel geld en moeite voor niets heeft besteed.



Als u dit Infomagazine blijft volgen, wordt het steeds makkelijker en krijgt u steeds meer gevoel voor de bijdrage die u kunt leveren aan rolstoeltoegankelijkheid. Schrijft u zich hier
in om het gratis maandelijks te ontvangen.



© Denise Janmaat / Rolstoeltoegankelijkheid.nl, alle rechten voorbehouden



Wilt u dit artikel elders publiceren? Dat mag natuurlijk als u de volgende tekst en een werkende link naar de genoemde website toevoegt:  "Door Denise Janmaat van
Rolstoeltoegankelijkheid.nl.”

 

Over Denise Janmaat
Foto Denise Janmaat
Denise Janmaat is Adviseur Rolstoeltoegankelijkheid. Al vanaf 1989 is zij ondernemer. Sinds 1998 is Denise rolstoelafhankelijk. De combinatie van haar ondernemerschap met haar praktische ervaring als rolstoeler zorgt voor een unieke invulling van haar adviezen over de rolstoeltoegankelijke inrichting van gebouwen, kantoren, de openbare ruimte, winkels, hotels, restaurants en woningen.

Als Denise Janmaat in de ontwerpfase meekijkt naar de rolstoeltoegankelijkheid, werkt zij op basis van de bouwtekeningen. Daarmee bespaart u aanzienlijk in de bouwkosten en voorkomt u aanpassingen achteraf.  In bestaande situaties die wijziging behoeven, voert zij de rolstoeltoegankelijkheidstoetsing naar keuze op bouwtekening en/of op locatie uit. Doordat zij in haar eigen rolstoel komt, is dit de ultieme praktijktoetsing die direct duidelijkheid schept. Haar creatieve oplossingen blijken in de praktijk vaak goedkoper en makkelijker uit te voeren dan u denkt.
 
 
 

Rolstoeltoegankelijkheid.nl
Postbus 189, 1940 AD Beverwijk
Telefoon: 06 51 186 174

E-mail:
info@rolstoeltoegankelijkheid.nl
Website:
www.rolstoeltoegankelijkheid.nl

Als u zich wilt afmelden voor dit Infomagazine,

Kent u iemand voor wie dit Infomagazine ook interessant is?