|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Als schoolleider doe je er toe! Met Drives@School timmer ik hard aan de weg. Met diverse schoolleiders heb ik de afgelopen tijd besproken hoe negativiteit in hun organisatie gekeerd kan worden. Er is duidelijk behoefte aan handvatten en interventies daarvoor. Daarom ben ik zeer blij dat ik vanaf het nieuwe schooljaar het programma "Waarderend Schoolleiderschap" kan aanbieden. Daar lees je later in deze e-zine meer over.
Daarnaast komt de laatste tijd het ene na het andere rapport over het onderwijs in Nederland uit. Het goede nieuws was vooral: als schoolleider doe je er toe! Hoe beter de schoolleider hoe beter de kwaliteit van het onderwijs is. Is er een mooiere aanbeveling om in je eigen ontwikkeling te mogen investeren? Andere rapporten leiden tot meer discussies. Deskundigen buitelen over elkaar heen met aanbevelingen. Graag geef ik je in mijn eerste artikel één concrete tip waar je echt wat aan hebt. Het blijft leuk om zaken steeds weer van de andere kant te belichten…
|
|
Hoe je opbrengstgericht werken wel leuk maakt voor leerkrachten Scholen zijn verplicht om opbrengstgericht te werken. Van schoolleiders hoor ik vaak dat het in de praktijk moeizaam van de grond komt omdat het een hoop negativiteit oproept. Aan toetsen hangt een aura van beoordeling. En de vraag is zelfs: wie wordt er beoordeeld? "De toets meet hoe goed de leerkracht onderwijs heeft gegeven" wordt wel eens gesteld. En de afrekencultuur in het onderwijs zorgt er vervolgens voor dat scholen meer met administreren en verantwoorden bezig zijn, dan met leren. Zo wordt het natuurlijk nooit leuk om data te analyseren.
Een interessant advies
De Onderwijs adviesraad schrijft in zijn recente advies over "Toegevoegde waarde" dat scholen datamanagement lastig vinden en onvoldoende expertise in huis hebben. In haar reactie op dat rapport geeft Meta Krüger, lector Leiderschap in het Onderwijs aan de Academie voor Schoolleiderschap Penta Nova, aan dat zij herkent dat het op scholen ontbreekt aan een onderzoekende houding, onderzoeksvaardigheden en een leercultuur. Interessant is dat zij adviseert om dat te bevorderen door het proces om te draaien: stel eerst de vraag waar je het antwoord op wilt weten en ga dan op zoek naar de gegevens.
Krijg jij al zin in onderzoeken bij deze vragen?
Mooi is dat Meta stelt dat het al kan beginnen met een kleine vraag van een leerkracht. Met de voorbeelden die zij geeft, ontsnapt zij evenwel niet aan het denken in ‘tekort’ wat zo’n gemeengoed is het onderwijs. Ervaar het zelf maar. Word jij blij van deze onderzoeksvragen?
-
Hoe komt het dat de leerlingen niet gemotiveerd zijn?
-
Hoe komt het dat de resultaten van mijn klas achteruit in plaats van vooruit gaan?
-
Waarom bereiken we de doelen niet die we gesteld hebben?
Vragen die wel motiveren
Om bij de vragen te beginnen is absoluut een waardevol advies. Omdat je altijd krijgt wat je vraagt, moet je goed over die vragen hebben nagedacht. Waar richt ik de aandacht op? Wat zijn de opbrengsten van de vraag? Levert het echt leerwinst op? De voorbeeldvragen kan je dan makkelijk omdraaien:
-
Wanneer waren de leerlingen het meest gemotiveerd? Wat gebeurde op de piek van hun prestatie?
-
Wat maakte dat de eerdere resultaten van mijn klas beter waren? Wat maakte dat zij toen beter presteerden?
-
Wat kunnen wij leren van de doelen die wij behaald hebben? Wat heeft gewerkt om succes te boeken.
Dat zijn volgens mij vragen waar je zin in krijgt om het uit te zoeken. Dat levert interessante informatie op die direct toepasbaar is. De data is dan slechts een signaal. Het gaat om het verhaal erachter. Het verhaal achter de hoogtepunten.
Wil jij als schoolleider ook leren hoe je met vragen het leren kan sturen? Dan is het programma Waarderend Schoolleiderschap absoluut iets voor jou!
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat deze e-zine ook interessant is voor anderen? Stuur hem dan door! Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Programma Schitterschool 2014/2015
Module Waarderend Schoolleiderschap
-
Geef leerkrachten hun energie en passie weer terug.
-
Laat hen weer schitteren in hun klas en hun vak.
-
Breng systematisch het potentieel van je personeel tot volledige bloei.
-
Ervaar de verrassende effecten van een andere kijkop personeelsgesprekken.
-
Geef moeiteloos sturing aan leerkrachten en hun ontwikkeling.
-
Buig weerstand en negativiteit om naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
-
Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
-
Haal je doelen door ze los te laten.
-
Kortom: investeer in jouw succes als schoolleider!
Aart Brezet van Drives@School begeleidt je in dit jaarprogramma naar een totaal nieuwe aanpak van gesprekken met leerkrachten. Door middel van dit traject breng jij systematisch nieuw leven in de ontwikkeling van jouw leerkrachten. Naast het leren van vaardigheden waar je een leven lang plezier van hebt, werk je toe naar een concreet resultaat: een systeem van personeelsgesprekken waarmee je het Waarderend Leiderschap in jouw school borgt. Jij zet een vliegwiel van ontwikkeling in gang, waarvan je niet wist dat het zo gemakkelijk kon zijn.
Waarderend Leiderschap leren beheersen is als het trainen van een spier: het vergt oefening op verschillende manieren voor een langere tijd. Kies daarom voor dit jaarprogramma als je serieus wil investeren in jouw succes en kwaliteiten als schoolleider. Het is feitelijk een investering in je leerkrachten en leerlingen. Uit onderzoek van de inspectie blijkt namelijk: hoe beter de schoolleider, hoe beter de kwaliteit van het onderwijs!
Heb je interesse in dit programma, klik dan door voor meer informatie of neem contact op met ons via: info@drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|