|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
De laatste loodjes... De laatste loodjes wegen het zwaarst. Zeker in de dynamiek van het onderwijs is dat aan het eind van het schooljaar duidelijk merkbaar en zichtbaar. Het te kort aan tijd en energie neemt toe. Daarnaast vallen de besluiten over het komende schooljaar niet altijd in goede aarde, waardoor ook motivatie kan afnemen. Het lijkt vaak een kwestie van overleven tot de zomervakantie begint... Waarom het logisch is dat negativiteit onder dergelijke omstandigheden toeneemt, lees je in deze nieuwsbrief.
Tegelijkertijd zou de zomervakantie geen vluchtheuvel moeten zijn. Het einde van het schooljaar zou een feestje mogen zijn, waarin de hoogtepunten gevierd worden! Hoe mooi zou het zijn als je het jaar kan afsluiten met plezier en perspectief? Daarom heb ik speciaal voor schoolleiders een VIP-dag in de aanbieding waarin je samen met mij het jaar geweldig gaat afsluiten. "Rust voor jezelf, perspectief voor je school". Dat verdien jij en dat verdient jouw school.
|
|
Waarom negativiteit logisch is, ... en toch niet in het onderwijs hoort. Inleiding
Binnen het onderwijs wordt je vaak geconfronteerd met negativiteit. Er wordt veel geklaagd over alles wat ‘moet’, wat wordt opgelegd door Den Haag, inspectie, bestuur en schoolleiding. De werkdruk is een terugkerend thema en naarmate het schooljaar op zijn einde loopt lijken leerkrachten steeds meer bezig te zijn met ‘overleven’. Dat is volledig begrijpelijk en logisch. Tegelijkertijd is het ook desastreus voor het leerklimaat.
De functie van negatieve emoties
In onze evolutie zijn negatieve emoties heel belangrijk geweest. Zodra wij te maken kregen met gevaar, met een te kort aan voedsel of andere bedreigingen zorgden zij voor een sterke fysieke impuls die ons aanzette tot vluchten, vechten of bevriezen. Het zijn drie strategieën die ons hielpen om te overleven. Daarom is het volkomen logisch dat een gevoel van tekort (ook aan bijvoorbeeld tijd en energie) leidt tot overlevingsgedrag en dus tot negatieve emoties.
De keerzijde van negatieve emoties
Gevaar vraagt om focus en vernauwt ons blikveld. Iedereen kent het dat boosheid, angst, te veel stress en andere negatieve emoties er voor zorgen dat wij minder helder kunnen nadenken. Ook wetenschappelijk onderzoek heeft het verband aangetoond tussen angst en het blokkeren van cognitieve functies bij mensen. Dat is natuurlijk een ongewenst effect als je bezig bent met onderwijs.
De functie van positieve emoties
Psychologe Barbara Frederickson vroeg zich juist af wat de evolutionaire functie van positieve emoties is. Door onderzoek kwam zij erachter dat mensen in een dergelijke stemming creatiever en inventiever zijn. Volgens haar komt ons brein door positieve emoties juist meer open te staan voor leerervaringen. Die ervaringen waren evolutionair interessant omdat wij daarmee gevaar en bedreiging konden leren voorkomen en het ons meer mogelijkheden gaf om met problemen om te gaan.
Wat dat betekent voor scholen
Als positiviteit ons open stelt om te leren, dan horen positieve emoties de boventoon te voeren in de school. Ook als de druk op presteren toe neemt? Juist dan! Want uit onderzoek blijkt dat geluk tot prestatie leidt en niet andersom. Zijn negatieve emoties daarmee taboe? Natuurlijk niet. Die hebben nog steeds een functie: ze maken je alert. Zolang het maar niet de doorslag geeft. Want als wij bezig zijn met overleven, zijn wij niet aan het leren. En dat laatste is toch de kern van de zaak.
Zit je soms zelf in een "overlevenstand"? Dan mag je compassie hebben met het feit dat het zo is, maar is het zonde als het zo blijft. Als je niet de vakantie aan het einde van het schooljaar in wilt vluchten, dan is de VIP-dag "Rust voor jezelf, perspectief voor de school" iets voor jou. Samen kunnen wij het keren. De school verdient een schoolleider die positief is ingesteld!
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat deze e-zine ook interessant is voor anderen? Stuur hem dan door! Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
VIP-dag "Rust voor jezelf, perspectief voor de school"
-
Neem de tijd voor jezelf.
-
Maak je los van alle ballast van het afgelopen schooljaar.
-
Leer van je hoogtepunten daarin.
-
Hervind je eigen passie en energie.
-
Verbeeld je droom voor volgend schooljaar.
-
Weet wat de eerste acties na je vakantie zijn.
-
Kortom: maak je hoofd, hart en handen leeg zodat je vrij op vakantie kan.
-
En sluit jouw jaar af me een goed gevoel en een aanlokkelijk perspectief.
Hoe wil jij het jaar afsluiten? In een "overlevenstand" en is de vakantie je redding? Of wil je voorbereid zijn op het leven na de vakantie, zodat je echt met energie, plezier en motivatie terugkomt?
Als dat laatste het geval is, dan kan ik je van dienst zijn tijdens de VIP-dag "Rust voor jezelf, perspectief voor je school". Een dag lang van 10.00 tot 16.00 uur krijg jij mijn exclusieve aandacht op een rustige locatie buiten de school. Samen gaan wij het afgelopen schooljaar waarderend onderzoeken, zodat je het jaar kan afsluiten met energie en een aanlokkelijk perspectief.
Wil je weten wat deze dag verder inhoudt, wat de investering is en wat je daar allemaal voor krijgt? Klik dan door naar de pagina op de site. Voor de eerste drie aanmeldingen geldt een korting, en de eerste is al vergeven. Dus wees er snel bij!
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|