|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Geweldig! En ook 'Oeps...' Het e-book over waarderende functioneringsgesprekken en klassenbezoeken heeft in en paar dagen tijd al meer dan 135 mensen bereikt. Ik vind het geweldig dat het zo in de belangstelling staat! Daarom kon ik mij wel voor mijn kop slaan toen een oplettende lezer van het e-zine mij erop wees dat er iets niet klopte aan de datum van de webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken". Voor iedereen die dit e-book gelezen heeft bevat het namelijk interessante aanvullende kennis. Gelukkig stond het wel goed op de website. Dus voor alle duidelijkheid: de webinar vindt plaats op maandag 27 oktober van 20.00 tot 21.00 uur en is gratis te volgen via BetaalSociaal. Ach ja, als je hard werkt maak je wel eens een foutje...
|
|
Maar wat als iemand nu echt niet functioneert? Inleiding
Die vraag kreeg ik op één van mijn workshops. Een hele terechte en goede vraag. Het is een terechte vraag omdat uit onderzoek blijkt dat leerkrachten veel liever hebben dat niet functionerende collega’s worden aangepakt, dan dat er prestatiebeloning wordt ingevoerd. Zo belangrijk vinden zij competente collega’s om zich heen. Het is een hele goede vraag omdat het niet zo evident lijkt om het vanuit de waarderende aanpak te benaderen. Met de nadruk op ‘lijkt’…
Hoe weet je dat zo zeker?
"Die leerkracht kan het gewoon niet" wordt mij door een schoolleider wel eens verteld in zo’n situatie. "Hoe weet je dat zo zeker?" vraag ik dan. Want vaak is het slechte functioneren de uitkomst van een negatieve spiraal die meer zegt over iemands huidige toestand dan over iemands potentieel.
De stress van disfunctioneren versterkt negatief gedrag
Door nadrukkelijk de aandacht te geven aan het falen van de leerkracht, groeien gevoelens van incompetentie, handelingsverlegenheid en onzekerheid. Onder deze druk zie je vaak dat zij de klassieke stressreacties vertonen: vechten, vluchten of bevriezen. Vechten uit zich in overcompensatie en versterkt daarmee valkuilgedrag. Vluchten uit zich in ontkenning, ziekteverzuim en het vermijden van leersituaties. Bevriezen leidt tot passiviteit en stagnatie.
Het gelijk van de schoolleider
Kortom: door nadrukkelijk aandacht te besteden aan het probleem, wordt het probleem eerder versterkt. Dat is voor de schoolleider dan het bewijs van diens gelijk. Het negatieve beeld van de leerkracht wordt bekrachtigt. Vanuit negatieve verwachtingen stuur je onbewust aan op het waarmaken ervan. Het is een volstrekt normale en logische gang van zaken die leidinggevenden op deze manier in gang zetten. Sterker nog, ik ben er in het verleden zelf ook ingetuind.
Hoe je wel inzicht krijgt in het potentieel
Hoe slecht iemand ook functioneert, er is altijd iets dat voor die persoon werkt om beter te worden. Dat ontdek je door met de leerkracht een hoogtepunt in diens functioneren te onderzoeken die gaat over het ontwikkelpunt. Als ‘orde houden’ het thema is, wanneer was het dan nog het meest ordelijk in diens klas? Wat maakt dat het een hoogtepunt was? Wat deed de leerkracht dat van waarde was? Als je als schoolleider dan tot op de bodem doorvraagt, zou je wel eens verbaasd kunnen staan van de ontdekkingen die een leerkracht doet. Waarderend onderzoeken van iemands functioneren maakt hem of haar in één klap bewust bekwaam. Dat brengt progressie op gang.
Maar wat doe ik als progressie uitblijft?
Handelen is veel makkelijker als je waarderende functioneringsgesprekken hebt gevoerd. Je weet namelijk wat wèl de kwaliteiten van de leerkracht zijn. Je kan dan de boodschap geven: "Het is doodzonde dat je hier je kwaliteiten loopt te verspillen. Ik weet zeker dat jij op een andere plek van veel meer waarde zal zijn." Dat is toch een hele andere boodschap dan: "Je functioneert nog steeds onvoldoende en daarom gaan wij afscheid van je nemen." In het eerste geval is het een opluchting en zal je meer medewerking krijgen aan een goede plezierige afronding.
Wil jij ook zulke effecten bereiken?
Dan is de webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken" een eenvoudige eerste stap. Deze organiseer ik op maandag 27 oktober van 20.00 tot 21.00 uur. Via BetaalSociaal is deelname zelfs gratis!
|
|
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk je dat het e-book en deze e-zine ook interessant zijn voor anderen? Stuur het dan door of deel het via sociale media!
Via onze website kunnen geïnteresseerden zich melden. www.drivesatschool.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|
Webinar "De 5 geheimen achter moeiteloze en motiverende functioneringsgesprekken"
-
Wil je de negatieve spiraal doorbreken van leerkrachten die onvoldoende functioneren?
-
Wil je weten waar wel hun potentieel ligt?
-
Wil je dat zij meewerken aan een oplossing?
-
En wil je jouw doel bereiken zonder hard te werken?
Volg dan deze webinar waarin ik je persoonlijk 5 geheimen ga vertellen waarmee je met gemak meer resultaat haalt uit je functioneringsgesprekken. Deze tips staan niet in het e-book!
De webinar kost €18,15 inclusief BTW, maar is gratis als je betaald via 'BetaalSociaal'. Dat betekent dat jij de deelname deelt in je sociale netwerk op Twitter, LinkedIn, Facebook en/of Google+ en het aan anderen aanbeveelt.
De webinar vindt plaats op maandag 27 oktober van 20.00 tot 21.00. Kan je dan niet? Meldt je dan alsnog aan, want het is geen enkel probleem. Na deze datum zal de opname nog een paar weken beschikbaar zijn om het alsnog te beluisteren. Daarnaast ontvangen aanmelders de presentatie en de transcriptie.
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden.
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|