Je e-mailprogramma staat ingesteld om afbeeldingen te blokkeren.

Nieuwsbrief van Bureau voor Ruimte

Nr. 18, 26 maart 2009

Jalada Goddijn-Koopmans
Professional Organizer
Lid N.B.P.O.




www.opruimen.org
bureauvoorruimte@telfort.nl
Tel. 023 551 77 11

KvK 34127488











Foto gevonden op internet!













Opruimcursussen
De nieuwe cursussen (acht lessen) starten in september 2009. Meer info over de inhoud op mijn weblog

De cursusdata zijn nog niet vastgesteld. Heb je voorkeur voor een bepaald dagdeel,
mail me dan. Dan kan ik er misschien nog rekening mee houden.

De lessen zijn niet elke week. Soms zit er 1, soms 2 en soms zitten er bewust ook meerdere weken tussen.

Mail me als je geïnteresseerd bent, voor meer informatie en/of een inschrijfformulier.

Kun je niet naar Haarlem komen? Bestel de e-mailcursus! Meer info ook op mijn weblog


Beste ,

In deze Ruimtewijzer kun je van alles lezen over

  • Last minute aanbieding Actie A4 op 28 maart
  • In 10 stappen van je stapels af!
  • In één zaterdag je papieren geordend kunt krijgen
  • Nationale Organizing Dag op 4 april
  • Starterspakket Ruimtewinner I nog tot 1 april goedkoop!

LAST MINUTE AANBIEDING PAPIEREN ORDENEN

Aanstaande zaterdag 28 maart is de Actie A4 in Haarlem. Er is alleen nog voor 2 mensen een plekje vrij.
Grijp NU je kans en doe mee!!
Als je je NU meteen aanmeldt, ben jij misschien een van de 2 gelukkigen die voor maar €50,-
(in paats van voor €95,-!!) mee mogen doen!!
Stuur me snel een mail!
Veel lees- én opruimplezier!

Jalada


Stapels, stapels, stapels?

Al die stapels! Ik wordt er helemaal gek van!
Zou het woord "stapelgek" daar vandaan komen? Vrijwel iedereen die mijn hulp inroept, klaagt erover. Kleine stapeltjes, die maar niet weg willen. Grote stapels waar geen plek voor is, omvallende stapels, kledingstapels, papieren stapels, boekenstapels en ga zo maar door.

Wat ís stapelen eigenlijk?
In het woordenboek staat bij stapelen: verzamelen of ophopen. Je verzamelt dingen en hoopt ze op, zodat er een toren van spullen, of van papieren ontstaat, die je een stapel noemt.

Waarom zijn stapels eigenlijk zo erg?
Misschien kun je dat het beste zien aan het woord "ophopen", als synoniem voor stapelen. Je legt spullen op hopen. Een hoop is veel. Veel spullen bij elkaar. En daar zit hem de kneep: een stapel is erg, omdat het veel is. Als je een stapel weg wilt werken, moet je dus véél wegwerken en dat maakt de meeste mensen moedeloos.

Soms begin je vol goede moed, maar als die stapel dan maar niet kleiner lijkt te worden, raak je ontmoedigd en gooi je alles maar weer terug en ga je snel iets anders doen. Of er ontstaan door het opruimen ineens meer stapels naast elkaar en dan lijkt de wanorde nog groter te worden. Ook niet erg bemoedigend!

Stapels, hoe pak je ze dan wel aan?
Laat ik beginnen met een aantal algemeen bekende misvattingen over stapels:

  • Stapels moet je snél weg kunnen werken. (éven dat stapeltje opruimen)
  • Stapels zijn slecht (daar moet je beslist vanaf)
  • Als je veel stapels hebt gemaakt, ben je niet goed bezig.
  • Er zouden geen stapels in mijn huis/kantoor moeten zijn
  • Waar stapels zijn, is wanorde!

Stapels moet je snél weg kunnen werken.
De meeste stapels zijn niet in één dag ontstaan. Dan kun je ook niet verwachten dat je die in één dag kunt laten verdwijnen. De tijd die het heeft gekost een stapel te creëren, is (gelukkig!) niet helemaal gelijk aan de tijd die nodig is om hem weg te werken, maar er is wel een correlatie. Een stapeltje kleren van die ochtend wat je in 1 minuut hebt gecreëerd, kun je ook vrij snel weer wegwerken. Ligt er een stapel van jaren, dan is dat echt een ander verhaal!

Stapels zijn slecht, daar moet je (beslist) vanaf!
Stapels zijn niet per definitie slecht. Je hebt ook nuttige stapels! Stapelen is ook het begin van ordenen. Om goed te kunnen ordenen, moet je meestalstapelen! Eén van de allereerste dingen die je doet als het een grote rommel is en alles ligt door elkaar, is stapels maken van soortgelijke zaken. Dat zijn dus 'goede' stapels! Door te stapelen, kun je juist eerder uit de rommel komen. Stapels kunnen dus heel goed het begin zijn van structuur en orde!

Als je veel stapels hebt gecreëerd ben je een chaoot.
Dit is een vorm van zelfveroordeling, die helaas heel gebruikelijk is, maar die niets goeds oplevert. Je hebt die stapels gemaakt, omdat je er toen goed aan dacht te doen, of omdat je niet wist hoe je het anders kon doen.
Stop die zelfkastijding. Voor alles is een reden! Door jezelf zo te veroordelen, ga je je slecht voelen over jezelf en loop je deste harder weg. Erken gewoon dat er stapels zijn die je weg wilt hebben. Meer niet!!Kijk dan hoe je dat het beste kunt doen. Dat is alles!! Kijk ook eens of die stapels wel zo 'slecht' zijn. Ze kunnen dus ook het begin zijn van een nieuwe orde!

Er zouden nergens stapels in mijn huis /kantoor moeten zijn.
Je kunt stapels niet uit je leven bannen en dat hoeft ook niet. Ze hebben ook een functie! Maar maak er wel 'goede' stapels van. Dat wil zeggen, functionele stapels. Stapels van dingen die bij elkaar horen, die onder een gezamenlijke naam/noemer vallen en geef ze een goede plek.
Stapels kunnen heel nuttig zijn bijvoorbeeld als je met een project bezig bent en de papieren uit die stapels steeds nodig hebt. Maak stapels werkbaar door er een of ander etiket op te plakken, zodat meteen duidelijk is waar die stapel over gaat. Stapels en stapeltjes, horen ook bij het leven, maar moeten ook weer verdwijnen als het project klaar is. Dan moet er een definitieve (opberg-)plaats komen voor de spullen/papieren uit de stapel. Dat kan een ordner zijn, een plek in een kast, een plek in een la of in een hangmap, maar het kan ook de papierbak zijn.

Waar stapels zijn is wanorde!
Eigenlijk heb ik het al gezegd: stapels kunnen ook het begin zijn van een nieuwe ordening. Je kunt ook leven tussen de stapels, als maar duidelijk is wat er in die stapels zit. Ook is het handig als stapels niet te hoog zijn, omdat je er anders moeilijk iets uit kunt halen en dat ze niet in de weg staan.
Er zijn mensen die helemaal geen problemen hebben met hun stapels! Maar, ben jij een van de velen die er wél een probleem mee hebben, omdat het je onrustig maakt, omdat je niets terug kunt vinden, of omdat je het gewoon niet fijn vindt om tussen de stapels te leven, dan moet je er iets aan doen. Het criterium is dus of je lást hebt van je stapels en niet of er stapels zijn!

Hoe pak je stapels aan?
Eigenlijk is het heel eenvoudig: een voor een! Je breekt ze af, zoals ze ontstaan zijn: stuk voor stuk!
Hier een systematische, globale aanpak van stapels.
In 10 stappen uit de stapels!
  1. Tijd reserveren in je agenda.
    Het allereerste wat je doet is een tijd plannen waarop je aan het werk gaat. Doe dat heel specifiek: woensdagochtend van 10 tot 12. Zet het in je agenda, stel je er op in en houd je eraan!
  2. Beslissen met welke stapel je aan het werk gaat.
    Je kiest met welke stapel je dan gaat beginnen. Neem één stapel tegelijk en vergeet alle andere stapels!! Dit is een heel belangrijk principe, om niet wanhopig te worden. Een van de vele opruimvalkuilen:
    in je hoofd stapelen: dat betekent in je hoofd alles op een hoop gooien, alles verzamelen wat je nog moet doen. Je weet het vast al:
    hoe hoger een stapel is, hoe meer moeite het je kost er aan te beginnen. Dus: één stapel tegelijk.
  3. Onderwerp van de stapel vast stellen.
    Je kijkt of er een overeenkomst zit tusen de onderdelen van de stapel. Zo niet, dan maak je onderwerpen, rubrieken.
  4. Kies sorteerhulpmiddelen.
    Gebruik daarvoor bijvoorbeeld L-mapjes (bij papieren), mandjes of dozen, al naar gelang de aard van de stapel.
  5. Etiketteer deze hulpmiddelen.
    Zet op het sorteermiddel met een dikke viltstift de naam. Het handigst zijn de plakbriefjes van Post-it.
  6. Sorteren.
    Dan ga je stuk voor stuk kijken wat het is wat je in je handen houdt en je neemt er een beslissing over.
  7. Wat niet verstandig is!Ga niet van de te ordenen plek vandaan!! Maak een doos of mandje voor spullen of papieren die naar een andere ruimte moeten.Leg niets 'even' weg, omdat je geen beslissing wilt nemen!! Maak desnoods een bakje, mapje of doos met het etiket 'later beslissen'!
  8. Afronden.
    Is de tijd (bijna) om, dan stop je. Klaar of niet klaar!! Je rond alles af, op een manier dat je een volgende keer verder kunt. Je stapelt bijv. alle bakjes netjes op (ja, ja een góede stapel dus) of je stapelt de mapjes met papieren op alfabetische volgorde naar onderwerp op. (ook een 'goede' stapel dus!)
  9. Vervolg plannen.
    Dan kies je een nieuw tijdstip waarop je verder gaat met ordenen. Hetzij met deze stapel, als die nog niet af is, hetzij met een nieuwe stapel.
  10. Waardering.
    Als laatste, maar zeker niet als minste stap, waardeer je wat je hebt gedaan. Oók als het naar jouw idee (te) weinig is! Alleen door jezelf te waarderen, krijg je energie om dóór te gaan met ordenen. Wees blij met alles wat je hebt gedaan, ook al is het nog niet erg zichtbaar. Dat komt vanzelf, als je maar volhoudt. Weet je het nog?
"Elke dag een draadje, is een hemdsmouw in een jaar!"

Dan nog een laatste tip:
Voorkom nieuwe (vervelende) stapels zoveel mogelijk, door ze niet te laten ontstaan!
Hoe doe je dat? Door het na gebruik zoveel mogelijk
  • metéén terug leggen op de plek waar ze horen, van  spullen, papieren en kleren.
  • door grote klussen in kleine, hapklare brokjes te verdelen en door
  • niet alles tegelijk te willen wat je nog moet/wilt doen!
Veel plezier en succes met het 'ontstapelen'!

Jalada Goddijn

Wil je meteen aan de slag met je administratie-stapels? Lees dan hieronder nog even verder!




Alle papieren netjes gesorteerd in L-mapjes





Scheidingsstroken
tussen de papieren met daarop de onderwerpen




Ordners
met een keurig geordende inhoud



Actie A4
In één dag je administratieve papieren op orde!

Zijn jouw papieren ook toe aan een grondige reorganisatie? Moet je heel lang zoeken om bepaalde papieren te vinden? Zou je dolgraag alles netjes geordend en vindbaar willen hebben?

Dan is deze workshop heel geschikt voor jou!
In een kleine groep ga je met je eigen papieren aan de slag.
Ik help je daarbij, zodat je niet verdwaalt in de chaos. Je gaat naar huis met een keurig geordende map.

Tevens weet je hoe je thuis verder kunt met de papieren die je niet mee hebt kunnen nemen.

Eerstvolgende workshop op 28 maart 2009 in Haarlem.

Voor meer informatie klik hier.
Voor ervaringen van deelnemers klik hier.
Voor foto's van een vorige Actie A4 klik hier.

Geef je snel op! Er zijn nog maar 2 plaatsen!

"Ik heb ervaren dat het ook leuk kan zijn om je administratie op orde te brengen en dat ik nu weer overzicht heb. Ook 'leuk' te merken dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Gedeelde smart is halve smart. Actie A4 geeft plezier!!"
A.J.V. uit Haarlem

"Deze workshop brengt zelfs de meest administratie chaoot
weer op het goede spoor. Keihard, maar met veel plezier aan je doel (overzichtelijke archiefsysteem) werken. Het is vooral het zelf doen dat belangrijk is. Ik heb inmiddels een boekenplank vol met 'opruim'-boeken, die ik met plezier lees, maar verder komt het niet".
Els F. uit Castricum





Een deelneemster
druk bezig met het uitzoeken en markeren van alle papieren
 









Boekhandel De Vries
Gedempte Oude Gracht 27
Haarlem
Nationale Organizing Dag met loterij!

Kom op 4 april ook naar boekhandel De Vries!
Volgende week zaterdag 4 april wordt opnieuw de jaarlijkse Nationale Organizing Dag gehouden. Dit is een dag waarop in het hele land op diverse plekken, zoals in bibliotheken en boekhandels,  organizers rond lopen die voorlichting en advies geven over alles wat met organizen te maken heeft.

Het gaat erom het beroep van organizer meer bekendheid te geven. Ook willen we bereiken dat meer mensen gaan beseffen dat het heel normaal  is en daarbij heel zinvol kan zijn een organizer in te schakelen als je er alleen niet uitkomt. Net zoals het heel normaal is een schilder te vragen, als je zelf niet handig bent met de kwast, of er een hekel aan hebt.

Je kunt die dag allerlei vragen stellen en ik organiseer een loterij met leuke prijzen. Ik sta al vanaf het begin van deze NOD-actie (in 2004) bij boekhandel De Vries in Haarlem. Een bijzonder prettige, ruim gesorteerde boekhandel in een prachtig, oud en mooi gerestaureerd pand.

Puur Praktisch, handig boekje met opruimtips.
Ik sta die dag bij een tafel met boeken die allemaal direct of indirect met opruimen te maken hebben en beantwoord alle vragen van bezoekers die met opruimen en organiseren te maken hebben. Ook kun je het handige boekje met tips kopen wat ook op mijn weblog vermeld staat: Puur Praktisch, met handige tips van organizers van  de NBPO.

Het is ook een goede gelegenheid om mij te leren kennen, als je me nog nooit ontmoet hebt. Ik organiseer ook een aantal activiteiten op die dag en een leuke kortingsaanbieding. Daarover krijg je nog nader bericht.

Op mijn weblog kun je foto's bekijken van de NOD uit 2007 en 2008.

Heb je nog tips of verzoeken voor deze NOD op 4 april,
dan hoor ik dat graag!


Deze dag is opgezet door onze beroepsvereniging, de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers, oftewel de  NBPO.
 
Ruimtewinner I starterspakket.

Allerlaatste dagen voor dit pakket voor deze lage prijs.
Op 1 april 2009 gaat de prijs omhoog naar €395,-.
Geef je snel op door mij te mailen als je dit wat lijkt!

Wat houdt het in?
  • Een oriënterend gesprek van ongeveer een uur op de plek die je graag georganiseerd zou willen hebben.
  • Vijf uren samen met mij Ruimte maken op de gewenste plek.
  • Drie telefonische follow-up sessies van een half uur, op een tijdstip naar keuze.
Pakketprijs € 295,-* (inclusief BTW, normale prijs € 412,50! Korting dus € 117,50!)
*Aanbieding geldig tot 1 april 2009 en alléén voor nieuwe, particuliere klanten! Dat zijn alle mensen waar ik nog niet eerder thuis of op het werk ben wezen organizen.
Excl. reis- en parkeerkosten, indien buiten Haarlem.

Stuur mij een e-mail voor meer informatie, of om het pakket te bestellen!
 

...Alleen waar Ruimte is,  kunnen nieuwe dingen (ont-)staan...

Reacties? Vragen? Suggesties? Graag!!
Neem contact met mij op via bureauvoorruimte@telfort.nl

Ken je anderen voor wie deze Ruimtewijzer ook interessant zou kunnen zijn? Stuur ’m dan door! Abonneren op de Ruimtewijzer kan via een speciaal formulier op mijn weblog