Beste ,

Gisteren was ik jarig. Iemand die jarig is, krijgt soms een cadeautje. Cadeaus ontvangen is een kunst, heb ik gemerkt. Maar cadeaus weggeven ook. Daar zit een - vaak impliciete - spanning. Oppassen geblazen!

De beste ondernemersles die ik de afgelopen jaren heb geleerd, heeft te maken met die complexe dynamiek van geven en ontvangen. Dat daar een verband tussen is. Maar dat dat een indirect verband is. Dat je pas geeft als je wat te verliezen hebt. Dat terughoudendheid je de nek omdraait.

Hieronder een artikel over hoe je bedrijf groeit door zaken van waarde gratis weg te geven. Enne, houd 't wel luchtig hoor, met die cadeaus op verjaardagsfeestjes. Heb een goede dag vandaag!

Hartelijke groet,
Kiki Verbeek

  18 juni 2013

Bekijk mijn LinkedIn pagina

Volg mij op Twitter

Vermeld op mijn Facebook pagina

 


 
Hoe je bedrijf groeit door gratis weggeven
De beste ondernemersles die ik de afgelopen jaren heb geleerd, is zoveel mogelijk weg te geven: bruikbare tips, nuttige adviezen, leerzame ervaringen. Kortom: inhoud die ertoe doet. Je kunt bijna niet teveel weggeven. Elke keer als je twijfelt of iets niet té waardevol is om zomaar weg te geven, dan is dat een signaal dat je het juiste cadeau te pakken hebt. Voor de duidelijkheid: ik heb ’t dus over gratis weggeven.

Hoe meer je gratis weggeeft, hoe meer je verdient. Het lijkt een grap, maar ’t is waar. Ik heb ’t zelf meegemaakt.
 
Weggeven is best eng. Als je iets geeft waar je jarenlang met bloed, zweet en tranen aan hebt gebouwd, dan wil je er ook iets voor terug. Van de wind kun je niet leven. Je gaat op je waarde zitten en bewaakt deze als je eigen kind. Wie de waarde ziet en ervoor wil betalen, komt in aanmerking om te krijgen. De rest gaat voorbij.
 
Een andere angst rond weggeven is angst voor misverstand over de waarde: iets wat gratis is, bestempelen mensen al snel als waardeloos. Zó goedkoop? Dan zal ’t wel niets voorstellen. Gratis? Dan moet deze ondernemer wel heel wanhopig zijn. Dat is natuurlijk niet de indruk die je op de wereld wilt maken.
 
Sommigen vinden het oliedom om waardevolle inhoud gratis weg te geven. Waarom zou een klant je nog betalen als hij alles al gratis van je heeft gekregen? Goeie vraag. Maar té simpel geredeneerd: kennis ligt voor ’t grijpen, kennis is van iedereen, met kennis alleen ben je er niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sommige mensen zijn zó slim en zó vaardig, zij kunnen met enkele goed getimede handreikingen onmiddellijk grote stappen zetten. Dat is prachtig. Daar heb jij dan aan bijgedragen. Het is ze gegund, toch?
 
Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, verrijkt de wereld. Ook zonder spirituele inslag is dat de moeite waard. Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, draagt bij aan de circulatie van kwaliteit. Dat is toch waarin we allemaal willen baden?

Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, laat de beste kant van zijn professionele zelf zien. Als dat je niet superaantrekkelijk maakt, dan weet ik het niet meer.
 
Je weet pas hoeveel het je oplevert om je waarde gratis weg te geven als je ’t structureel gaat doen, maar daarvoor heb je dus eerst je aarzeling – of zelfs tegenzin – te overwinnen. Nadat je die eerste aarzeling van je hebt afgeschud, loop je tegen de volgende drempel aan: je gaat wegen. Wat wil ik kwijt? Wat hou ik bij me? Wat is te veel en wat is te weinig? Niet doen. Gooi alles open. Wees niet terughoudend in het weggeven van waarde. Terughoudendheid en weggeven zijn tegengestelde bewegingen, die gaan niet samen.
 
Hoe doe je dat, je waardevolle inhoud gratis weggeven? Dat kan bijvoorbeeld door te bloggen, mailings met tips te versturen, laagdrempelige workshops te organiseren, gratis e-books te maken en presentaties te geven. Zorg dat jouw inhoud de mensen in je doelgroep bereikt en dat zij jou daarin kunnen terugvinden. Doe ’t, de rest volgt vanzelf.
 
Heb lef, geef weg!
 
Reageren? Ik lees je reactie graag op mijn blog.

   



Al je bedrijfsingrediënten op een rij? Helder verwoorden waar je bedrijf voor staat, is een succesfactor van formaat. Er is nog maar 1 plek in het najaarsprogramma GROOT GLASHELDER VERHAAL (start september 2013): in 3 maanden tijd schrijf je 10 teksten waar je een leven lang op kunt teren. Meld je gerust aan voor een verhelderingssessie ter oriëntatie.
 


Als je wilt delen: Tweet deze mail Vermeld op mijn eigen LinkedIn pagina Facebook: vind ik leuk Of deel op je eigen tijdlijn: Vermeld op mijn Facebook pagina
 


GLASHELDERVERHAAL | Kiki Verbeek combineert schrijfcoaching met denkcoaching en brengt zelfstandige professionals in korte tijd tot concrete, direct bruikbare, glasheldere teksten van hoge kwaliteit. Met een glashelder verhaal maak je jezelf zichtbaar, herkenbaar en superaantrekkelijk, voor professionals die willen doen wat bij ze past en dat glashelder voor het voetlicht willen brengen. In de programma's gebruiken we de beproefde verhelderingsmethode uit het FilosofischLab® / OndernemersLab®, dé werkplaats voor verheldering in denken en focus in handelen.


 
GLASHELDERVERHAAL
Kiki Verbeek | 06 33 95 80 83 | Amsterdam
www.glashelderverhaal.nl

Je ontvangt dit bericht omdat je je hebt aangemeld of omdat je hebt deelgenomen aan een van onze activiteiten.
Voel je vrij je uit te schrijven via onderstaande link.

/