|
Beste ,
Gisteren was ik jarig. Iemand die jarig is, krijgt soms een cadeautje. Cadeaus ontvangen is een kunst, heb ik gemerkt. Maar cadeaus weggeven ook. Daar zit een - vaak impliciete - spanning. Oppassen geblazen!
De beste ondernemersles die ik de afgelopen jaren heb geleerd, heeft te maken met die complexe dynamiek van geven en ontvangen. Dat daar een verband tussen is. Maar dat dat een indirect verband is. Dat je pas geeft als je wat te verliezen hebt. Dat terughoudendheid je de nek omdraait.
Hieronder een artikel over hoe je bedrijf groeit door zaken van waarde gratis weg te geven. Enne, houd 't wel luchtig hoor, met die cadeaus op verjaardagsfeestjes. Heb een goede dag vandaag!
Hartelijke groet,
Kiki Verbeek
|
|
18 juni 2013
|
|
Hoe je bedrijf groeit door gratis weggeven |
De beste ondernemersles die ik de afgelopen jaren heb geleerd, is zoveel mogelijk weg te geven: bruikbare tips, nuttige adviezen, leerzame ervaringen. Kortom: inhoud die ertoe doet. Je kunt bijna niet teveel weggeven. Elke keer als je twijfelt of iets niet té waardevol is om zomaar weg te geven, dan is dat een signaal dat je het juiste cadeau te pakken hebt. Voor de duidelijkheid: ik heb ’t dus over gratis weggeven.
Hoe meer je gratis weggeeft, hoe meer je verdient. Het lijkt een grap, maar ’t is waar. Ik heb ’t zelf meegemaakt.
Weggeven is best eng. Als je iets geeft waar je jarenlang met bloed, zweet en tranen aan hebt gebouwd, dan wil je er ook iets voor terug. Van de wind kun je niet leven. Je gaat op je waarde zitten en bewaakt deze als je eigen kind. Wie de waarde ziet en ervoor wil betalen, komt in aanmerking om te krijgen. De rest gaat voorbij.
Een andere angst rond weggeven is angst voor misverstand over de waarde: iets wat gratis is, bestempelen mensen al snel als waardeloos. Zó goedkoop? Dan zal ’t wel niets voorstellen. Gratis? Dan moet deze ondernemer wel heel wanhopig zijn. Dat is natuurlijk niet de indruk die je op de wereld wilt maken.
Sommigen vinden het oliedom om waardevolle inhoud gratis weg te geven. Waarom zou een klant je nog betalen als hij alles al gratis van je heeft gekregen? Goeie vraag. Maar té simpel geredeneerd: kennis ligt voor ’t grijpen, kennis is van iedereen, met kennis alleen ben je er niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sommige mensen zijn zó slim en zó vaardig, zij kunnen met enkele goed getimede handreikingen onmiddellijk grote stappen zetten. Dat is prachtig. Daar heb jij dan aan bijgedragen. Het is ze gegund, toch?
Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, verrijkt de wereld. Ook zonder spirituele inslag is dat de moeite waard. Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, draagt bij aan de circulatie van kwaliteit. Dat is toch waarin we allemaal willen baden?
Wie waardevolle inhoud gratis weggeeft, laat de beste kant van zijn professionele zelf zien. Als dat je niet superaantrekkelijk maakt, dan weet ik het niet meer.
Je weet pas hoeveel het je oplevert om je waarde gratis weg te geven als je ’t structureel gaat doen, maar daarvoor heb je dus eerst je aarzeling – of zelfs tegenzin – te overwinnen. Nadat je die eerste aarzeling van je hebt afgeschud, loop je tegen de volgende drempel aan: je gaat wegen. Wat wil ik kwijt? Wat hou ik bij me? Wat is te veel en wat is te weinig? Niet doen. Gooi alles open. Wees niet terughoudend in het weggeven van waarde. Terughoudendheid en weggeven zijn tegengestelde bewegingen, die gaan niet samen.
Hoe doe je dat, je waardevolle inhoud gratis weggeven? Dat kan bijvoorbeeld door te bloggen, mailings met tips te versturen, laagdrempelige workshops te organiseren, gratis e-books te maken en presentaties te geven. Zorg dat jouw inhoud de mensen in je doelgroep bereikt en dat zij jou daarin kunnen terugvinden. Doe ’t, de rest volgt vanzelf.
Heb lef, geef weg!
Reageren? Ik lees je reactie graag op mijn blog. |
|
|