Kun je deze e-mail niet lezen? Klik dan

 
Beste ,

SHIATSUTIPS, het gratis e-Zine van Shiatsu in Bedrijf met tips en informatie over shiatsu, stoelmassage en Chinese geneeswijze. Nr. 43, 17 juni 2013.

De inhoud:
  • Hoofdartikel: De 3 manieren van reageren
  • Een bericht van Jaana: Een compliment ontvangen is een kunst
  • Een gratis telelezing: De 3 fases van werken vanuit de Hara
  • In het najaar starten 3 nieuwe trainingen
Een eZine is een nieuwsbrief (Electronic Magazine) die gericht is op het geven van interessante informatie en praktische tips. Je ontvangt dit eZine twee maal per maand. Met de link onderin deze mail kun je je abonnement opzeggen of wijzigen.

Deel de inspiratie! Stuur dit eZine alstublieft door aan iemand voor wie deze informatie ook waardevol is!
EEN COMPLIMENT ONTVANGEN IS EEN KUNST
Ik ken een wonderschone buikdanseres. Aan het eind van een buikdansles trad ze altijd samen met andere gevorderden op voor de beginnelingen. Na afloop kwamen mensen naar haar toe om te zeggen hoe mooi ze het vonden. Zij kon de complimenten zo prachtig in ontvangst nemen dat haar dans daardoor nog mooier leek te worden.  

Ze zei niet: dank je wel. Ze zei ook niet: wat lief dat je dat zegt of ik ben blij dat je het mooi vindt. Ze zei niet: ik wordt er verlegen van als ik complimenten krijg. Of ik voel me heel blij als ik complimenten krijg. Ze zei ook niet: ja, dansen is mijn lust en leven, het zit me in het bloed.  

De bovenstaande reacties zijn allemaal prima reacties om een compliment te ontvangen. Je kunt vertellen wat het met je doet dat je een compliment krijgt. Je kunt bedanken voor het compliment. Je kunt toegeven dat je het compliment terecht vindt. Allemaal prima. Maar zij deed iets anders.  

Ze vroeg door. Ze vroeg bijvoorbeeld: oh, wat vind je er dan zo mooi aan? Een andere keer vroeg ze: wat voor gevoel geeft het je dan? En ze bleef doorvragen.  

Het had een wonderlijk effect. Het gaf degene die het compliment gegeven had  een gevoel dat zij of hij helemaal gezien en serieus genomen werd. Dat hij of hij iets belangrijks gezegd had en daarmee ergens aan bij kon dragen. Het leek niet meer alleen om de danseres te gaan maar om de communicatie en het leren van elkaar.  

Probeer het eens uit. Meestal voelt het in eerste instantie heel ongemakkelijk om door te vragen als je een compliment hebt gekregen. Je denkt dat het overkomt alsof je naar nog meer complimenten zit te vissen. Maar geloof me: zo komt het niet over. Echt de moeite van een experiment waard!  

In het hoofdartikel ga ik verder in op dit soort communicatievraagstukken.
 
Warme groeten,

Jaana
EEN GRATIS TELELEZING: DE DRIE FASES VAN WERKEN VANUIT DE HARA
Op 25 juni geef ik een gratis telefonische lezing over de Hara.

Je kunt meedoen door in te bellen met je telefoon of door de lezing achteraf te beluisteren via je computer.
Als je je aanmeldt krijg je een opname achteraf toegstuurd, of je er live bij was of niet.

De titel van de lezing is:

DE DRIE FASES VAN WERKEN VANUIT DE HARA

Meld je aan voor deze gratis telefonische lezing......

...... en kom er achter hoe je het werken vanuit de Hara je eigen kunt maken, in welke fases je het kunt leren en hoe je ervoor kunt zorgen dat je behandelingen als het ware vanzelf gebeuren. Spontaan vanuit de Hara. Zonder dat je in de valkuil stapt die op de loer ligt.

Meld je aan via http://www.shiatsu-in-bedrijf.nl/teletraining/

Na deze lezing ken je de belangrijkste valkuil van intuïtief werken en weet hoe je dit kunt oplossen door Hara op de juiste manier in te zetten.

DRIE NIEUWE TRAININGEN
Er gaan drie nieuwe trainingen starten in het najaar.

In september start de training "Werken vanuit de Hara: shiatsu op de massagemat"
In september start ook de training "Zang Fu; onze interne fabriek"
In oktober start de Internettraining "Inzicht in Chinese geneeswijze in 8 stappen"


De training Werken vanuit de Hara; shiatsu op de massagemat bestaat uit 15 lesdagen in Arnhem. Je wordt een gecertificeerde shiatsumasseur.
Je leert op de massagemat heerlijke shiatsubehandelingen te geven. Je leert werken vanuit de Hara. Dit zal doorwerken in je dagelijkse leven.
Het werken vanuit de Hara kan de grondtoon worden bij alles wat je doet. Het betekent stabiliteit, aanwezigheid en ontspanning in je leven en je werk.
Lees alles erover bij http://www.shiatsu-in-bedrijf.nl/onze-diensten/opleiding/

De training Zang Fu; onze interne fabriek is een onderdeel van onze shiatsuopleiding. Het is naast onze eigen studenten toegankelijk voor shiatsumasseurs en therapeuten. Neem voor meer informatie contact op.

De Internettraining Chinese geneeswijze volg je vanuit huis via je computer. Het is een interactieve training met audiolezingen, lesmaterialen, opdrachten, vraag en antwoord sessies en een forum.
Nergens anders zul je Chinese geneeswijze op deze levendige, toegankelijke en diepgaande manier leren.
Wat betekent het nu echt, echt in de praktijk? Wat is Chinese geneeswijze? Ook interessant voor mensen die al met Chinese geneeswijze werken.
Ook deze training is een onderdeel van onze shiatsuopleiding, maar kan ook los gevolgd worden.
Lees alles erover bij http://www.shiatsu-in-bedrijf.nl/onze-diensten/training-chinese-geneeswijze/

DE 3 MANIEREN VAN REAGEREN
Dit artikel is de eerste in een reeks artikelen over communicatie. Communicatie is een van de onderwerpen van mijn boek over de 5 elementen dat in het voorjaar uitkomt. Heb je al een voorbestelling geplaatst? Dat kan via de link http://www.shiatsu-in-bedrijf.nl/boek-bestellen/

De 3 manieren van reageren

Op het moment dat iemand iets zegt of doet dat mij op welk dan ook manier raakt, reageer ik meestal op de automatische piloot. Ik praat in een sneltreinvaart over mijn eigen gevoelens heen. Ik hoef niet diep te graven om er achter te komen dat ik defensief ben. Of angstig. Of in verlegenheid gebracht. Of onzeker. Maar op het moment zelf voelt dat niet zo. Ik reageer gewoon.  Ik zeg het eerste dat in me opkomt.

Om wat meer vat te krijgen op mijn eigen reacties onderzoek ik ze vaak achteraf. Wat gebeurde er in mij toen iemand iets positiefs zei? Hoe reageerde ik? Wat zei ik? Wat gebeurde er toen iemand iets zei dat ik als kritiek kon opvatten? Of iets dat mij kwetste? Wat gebeurde er toen binnenin? En wat zei ik?

De meest voorkomende manier van rageren is terugkaatsen. Bijna zonder uitzondering kaats ik terug als ik geraakt ben. Eigenlijk maakt het niet uit of ik het er mee eens ben of niet mee eens ben wat iemand zegt. Het maakt ook niet uit of het iets positiefs is of iets minder leuks. Als het me raakt kaats ik terug. Als iemand zegt: je bent lenig. Zeg ik: ik ben helemaal niet lenig. Als iemand zegt: je schrijft leuke stukjes. Zeg ik: ik vind schrijven erg leuk.

Er is niets mis met het terugkaatsen, maar het versluiert wel de echte reactie. Wat gebeurt er echt als ik geraakt ben? Ik zou wensen voor mezelf (en voor de ander) dat ik er bewust van ben dat ik defensief wordt, dat ik er bewust van ben dat ik me terugtrek. Zodat ik eerlijker en opener zou kunnen communcieren. Zodat de automatische piloot niet altijd de boventoon zou voeren.

Het handigste middel daarvoor is bewust te zijn van de lichaamsgevoelens. Ik merk dat ik een terugtrekkende beweging, gekwetst zijn, in verlegenheid gebracht zijn of welke reactie dan ook altijd in het lichaam terug kan vinden als een lichaamsgevoel zoals spanning of pijn of tintelingen. Als ik bewust ben van het lichaamsgevoel en daar aandacht aan geef, wordt het makkelijker om de automatische piloot uit te schakelen.

Het automatisch reageren gaat vaak zo snel dat er bijna geen tijd lijkt te zijn om bewust te zijn van lichaamsgevoelens. Laat staan dat er tijd is om eerst stil te staan bij wat er aan de hand is en waarom. Maar oefening baart kunst. Misschien als ik het duizend keer oefen het ook een keer een automatisme wordt om open en kwetsbaar te reageren.

Een oefening in tweetallen. Hierbij maak ik gebruik van de woorden 'compliment' en 'commentaar'. Met compliment bedoel ik iets positiefs dat iemand tegen je zegt. Met commentaar iets minder leuks dat iemand tegen je zegt.

Schrijf voor jezelf 4 zinnen op:
  1. Een compliment, dat je ooit gekregen heb en waar je het mee eens was
  2. Een compliment dat je ooit gekregen heb en waar je het niet mee eens was
  3. Een commentaar of opmerking die iemand ooit geuit heeft en waar je het mee eens was
  4. Een commentaar of opmerking die iemand ooit geuit heeft en waar je het niet mee eens was
De ander spreekt een van de zinnen tegen je uit en je probeert verschillende manieren van reageren uit. De ander reageert daar weer op en je ziet wat er ontstaat. Blijf voelen wat er in je lichaam gebeurt. Evalueer na elk experiment hoe het wederzijds bevallen is. Houd de lichaamsgevoelens als leidraad voor je evaluatie. Probeer daarna een andere manier van reageren uit.

Je kunt 3 manieren van reageren uitproberen: reageren vanuit je hoofd, vanuit je hart en vanuit je buik.
  1. Zeggen wat jij er van vindt is reageren vanuit je hoofd. Hier had ik het al eerder over als het 'terugkaatsen'
  2. Zeggen wat het met je doet is reageren vanuit je hart, je gevoel. Voorbeeld: ik wordt verlegen/gespannen/verdrietig/boos/ongeduldig als je dat zegt.
  3. Doorvragen is reageren vanuit je buik. Het is een neutrale manier van reageren. Je bent geïnteresseerd in de ander. Voorbeeld: wat maakt dat je de pauze te lang vindt duren? Hoe zou jij het het liefst willen hebben?
Vooral dat laatste, dat doorvragen, is een wonderlijk iets. Als je doorvraagt over een compliment of over een commentaar, of je het er nu mee eens bent of niet, ontstaan er onverwachte dingen. Je komt tot gesprekken waar zowel jijzelf als de ander echt iets aan heeft. Probeer het maar uit!

Veel plezier met het experiment.


Wil je dit artikel gebruiken bijvoorbeeld in een tijdschrift of online? Dat kan wanneer je een werkende link erbij zet naar: http://www.shiatsu-in-bedrijf.nl met een opmerking "Door Jaana Siltasalmi van Shiatsu in Bedrijf. Bestel een gratis e-Boek over shiatsu op haar website!"
OVER JAANA
 Jaana Siltasalmi is de eigenaar en hoofddocent van Shiatsu in Bedrijf. Haar missie: mensen een beroep leren waarbinnen ze kunnen schitteren Jaana is in 1982 naar Nederland gekomen en is van oorsprong een Finse. Zij heeft ruim 25 jaar ervaring als shiatsubehandelaar, waarvan 10 jaar als stoelmasseur in grote bedrijven. Binnen Shiatsu in Bedrijf verzorgt ze training en opleidingen voor mensen die masseur willen worden wiens deur de mensen niet voorbij lopen.
Jaana heeft een eigen stijl van werken ontwikkeld waarbinnen het gebruik van de massagestoel, traditionele shiatsu op de mat, emotioneel lichaamswerk en Chinese geneeswijze hand in hand gaan. Jaana is een docent in hart en nieren en geeft les als geen ander; haar lessen zijn ervaringsgericht, gezellig, ontspannen en diepgaand. Er is plaats voor alles wat zich laat zien. Niemand blijft ongeroerd.