Kun je deze e-mail niet lezen? Klik dan

 
 
Beste Test9mei,

Dit is de tweede aflevering van een korte serie over de verbanden tussen verduurzaming en organisatieverandering. Als je de eerste aflevering gemist hebt, dan kun je die HIER NALEZEN.

Vandaag heb ik een simpele test voor je waarmee je kunt vaststellen hoe het in je organisatie gesteld is met duurzaam denken en handelen. Hieronder staan de 5 fases waarin het duurzaamheidsbesef binnen een organisatie zich gewoonlijk ontwikkelt, zodat je   gemakkelijk kunt zien hoever jullie al zijn.

Deze 5 fases heb ik ontleend aan voorbeelden uit het bedrijsfleven. De eerste 2 of 3 fases zullen in de publieke sector niet veel anders verlopen, maar bij fase 4 gaan de wegen echt uiteen. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe de fases 4 en 5 er voor een publieke organisatie uit zouden zien. Mocht je voorbeelden voor me hebben, dan hou ik me aanbevolen. Daar kan ik misschien wat mee in een volgende nieuwsbrief.  
 
DE 5 FASES VAN DUURZAAMHEIDSBEWUSTZIJN - WAAR STAAT JOUW ORGANISATIE? 
 
FASE 1 Binnen de organisatie ontstaat een besef dat 'we iets moeten met duurzaamheid' maar men weet nog niet goed wat of hoe. Het blijft bij dubbelzijdig printen, spaarlampen, licht uitdoen als je de kamer verlaat, een fiets van de zaak.   

FASE 2 Men gaat proberen een beetje lijn in de verschillende initiatieven te brengen. Er komt een Foundation, om goede werken te doen, of misschien een MVO-afdeling. Duurzaamheidsinitiatieven staan nog steeds  los van de gebruikelijke bedrijfsvoering. Je herkent deze fase aan twee verschijnselen:
- duurzaamheid wordt gezien als iets dat 'erbij komt', bovenop 'het gewone werk' of zelfs bovenop dat wat 'het echte werk' wordt genoemd
- men ziet duurzaam werken als een soort compromissenspel, waarbij je iets moet iets opgeven om duurzaam te kunnen worden. De onderliggende overtuiging is dat duurzaam duurder is en meer tijd kost dan niet duurzaam. Soms klopt dat, soms klopt het niet, en vaak is het maar net hoe je het bekijkt: iets kan op de korte termijn duurder zijn, maar op de lange termijn goedkoper. 

FASE 3 Nieuwe ontdekking: met duurzaamheid is geld te besparen! Minder energie verbruiken, minder grondstoffen gebruiken, afval hergebruiken in plaats van het te verbranden, zonnepanelen op het dak, het spaart allemaal heel veel geld. En hoe meer energie en grondstoffen de organisatie gebruikt, des te meer geld valt er te besparen. Een zuinig productieproces helpt bovendien het product te verkopen, want een groeiende groep consumenten maakt zich zorgen over vervuiling en verspilling. Zo wordt duurzaam produceren een manier om goedkoper te produceren en tegelijk de reputatie van het merk te versterken. 

FASE 4 De volgende ontdekking: duurzame producten en diensten bieden ook financiële meerwaarde voor onze klanten! Een vliegtuigfabrikant die zuiniger toestellen weet te ontwikkelen dan de concurrent kan daarmee klanten binnenhalen. Daarmee wordt  het ontwikkelen van duurzame producten en diensten een manier om innovatie te bedrijven. 

FASE 5 En tenslotte: duurzaamheid kan leiden tot totaal nieuwe verdienmodellen. Philips is daar al druk mee bezig. Men verkoopt geen lampen meer aan Schiphol, maar levert een dienst namelijk verlichting, waarbij op abonnementsbasis wordt afgerekend. Het is daarmee in het belang van Philips om lampen te maken die zo lang mogelijk meegaan en die zo weinig mogelijk energie verbruiken, want Philips betaalt ook de electriciteitsrekening. De klant wordt volledig ontzorgd en de prikkel voor Philips is nu om een zuinig product te maken met een zo lang mogelijke levensduur. Zo ontstaat niet alleen een duurzaam product, maar ook een duurzaam verdienmodel. 

Mochten er in jouw organisatie veranderingen spelen die te maken hebben met duurzaamheid, en mocht je van gedachten willen wisselen over hoe je de communicatie daarover zou kunnen aanpakken, bel of mail gerust. 

En natuurlijk zou ik het heel fijn vinden als je deze nieuwsbrief zou doorsturen naar mensen die bezig zijn met duurzaamheid in de organisatie. 

Hartelijke groet, 
Johanna Kroon
www.veranderverhaal.nl
telefoon 020-3306685 / 06-25033390
PS Stuur deze mail gerust door aan iedereen voor wie je denkt dat de inhoud interessant is. 
Je ontvangt deze nieuws-
brief omdat je je hebt
opgegeven. Onderaan
deze mail kun je je
afmelden of je
gegevens wijzigen.

Stuur deze aflevering
gerust door aan iedereen
voor wie de inhoud interessant is. 

Aanmelden voor deze nieuwsbrief?
Dat kan via deze link
Waarom een veranderverhaal?

Iedereen die bezig is in een organisatie dingen te veranderen weet het: het moeilijkste van veranderen is het krijgen van draagvlak. Hoe laat je de noodzaak van een verandering zien? Hoe inspireer je mensen om mee te doen? Hoe ga je om met  bezwaren, wat doe je met oud zeer?

Vroeg of laat slaakt bijna iedere veranderaar de verzuchting: 'Wat wij nodig hebben is een goed verhaal!'

Daar kan ik bij helpen. Ik ben geen verandermanager, maar ik maak het verhaal eromheen. 


Een paar voorbeelden:
- Hoe de gemeente Schiedam de participatiesamenleving vormgeeft
- Hoe wooncorporatie Tiwos haar roots herontdekte

En verder: 
- een oproep aan ambtenaren om zichzelf te bevrijden van de bureaucratie
- over procesmanagement op een Provinciehuis
- oud zeer bestrijden op een ministerie
 
Meer over communicatie bij organisatieveranderingen in mijn boek: 

Wat hebben ze nú weer bedacht?
Hoe één simpel principe het verschil maakt bij uw verandertraject.
Van Duuren Media, € 19,90
ISBN 13 9789089650344

Meteen bestellen? Klik hier voor de paperback of hier voor het e-book.
Johanna Kroon - veranderverhaal.nl
Johanna Kroon
johanna@veranderverhaal.nl
www.veranderverhaal.nl
tel. 020-3306685
mobiel 06-25033390
 
Post en werkadres:
Impact Hub@KIT 
tav Johanna Kroon
Mauritskade 63 
1092 AD Amsterdam
De Impact Hub is een co-werkplek in het Oosterpark, vlakbij het Tropenmuseum. Zie   http://amsterdam.impacthub.net/contact/
 

 voor deze nieuwsbrief
Je gegevens wijzigen