Infomagazine Rolstoeltoegankelijkheid

Tips & informatie over alle aspecten van rolstoeltoegang
10 september 2010
Jaargang 1, nummer 8
Inhoud
 
* Hoofdartikel : 10 tips voor rolstoelvriendelijk parkeren bij uw locatie
* Deze maand : Goede start na de vakantie
* Presentatie : Al uw medewerkers laten meedenken en besparen
 
Deze maand
 

Geachte ,

Nu de vakantieperiode voor de meesten voorbij is, wordt er weer hard gewerkt aan de aanleg van wegen en de bouw van projecten als stadhuizen, winkelcentra, woningen, etc.

Ik merk dat er meer aandacht is voor het regelen van de rolstoeltoegankelijkheid en dat er steeds vaker vroegtijdig wordt gevraagd mee te denken. De afgelopen maand heb ik bijvoorbeeld kort na oplevering een groot nieuw gebouw getoetst. Al vanaf de entree bleek dat de rolstoeltoegankelijkheid daar nog flink wat aandacht nodig heeft. Gelukkig is de opdrachtgever bereid om de rolstoeltoegankelijkheid te verbeteren en zal het hier goedkomen.


Helaas vragen de aanpassingen nog aanzienlijke extra investeringen en die help ik u graag voorkomen. Vandaar deze maand in het hoofdartikel van dit Infomagazine 10 tips om de allereerste kennismaking van uw bezoekers met uw locatie -namelijk bij het parkeren- al te laten leiden tot een positieve indruk.

Graag tot volgende keer!

Denise Janmaat Foto Denise Janmaat

Schrijf u nú in voor dit gratis Infomagazine

Verschijnt maandelijks. Biedt u een schat aan informatie en vele voorbeelden over het verbeteren van de rolstoeltoegankelijkheid.


U ontvangt dit Infomagazine
omdat u erom heeft verzocht, opdrachtgever bent of anderszins een relatie bent van
rolstoeltoegankelijkheid.nl
Met de link onderaan kunt u de verzendopties wijzigen.

Tip van de maand

(Ver)bouwt u uw kantoor of woning, dan is het raadzaam waar mogelijk bredere deuren te plaatsen. Zowel voor rolstoelers, maar ook voor het verplaatsen van meubels en goederen maakt u het veel makkelijker. Een deurbreedte van 93 of liefst 98cm is ideaal.

Presentatie: Al uw medewerkers laten meedenken en besparen


In flink wat gemeenten functioneert een gehandicaptenplatform om gevraagd en ongevraagd advies te geven over de rolstoeltoegankelijkheid van hun gemeente. Doordat zij dit vrijwilligerswerk vaak naast hun werk of revalidatieproces doen en de leden door hun kwetsbare gezondheid niet altijd (direct) inzetbaar zijn, leeft er bij gemeenten de behoefte om hun ambtenaren zelf ook alerter te maken op de rolstoeltoegankelijkheid van hun gemeente.

Dat bereikt u met een levendige presentatie van Denise Janmaat, gelardeerd met vele voorbeelden zodat zij ook echt het verschil gaan ontdekken. Doorspekt met vele tips en informatie, is deze presentatie voor hen een eye-opener. Ze zullen, wandelend door hun gemeente tijdens de middagpauze bijvoorbeeld, steeds makkelijker gaan ontdekken wat er nog geoptimaliseerd kan worden. U zult merken dat vanaf dat moment elke aanpassing of ieder plan beter getoetst is op rolstoeltoegankelijkheid. En dat wordt niet alleen door rolstoelers gewaardeerd, maar ook door al uw burgers met rollators, kinderwagens etc. Het komt bovendien het budget van de gemeente ten goede!

De presentatie die Denise Janmaat geeft, wordt helemaal afgestemd op uw situatie en wensen. Belt u haar nú voor een afspraak.
 

Hoofdartikel: Tien tips voor rolstoelvriendelijk parkeren


U herkent zo'n situatie vast wel
: u heeft een afspraak voor een bespreking, bent eigenlijk al een beetje aan de late kant, grist uw autosleutels van tafel, springt de auto in en rijdt er snel naartoe. U parkeert uw auto en haast zich het gebouw in om net op tijd uw plaats in te kunnen nemen. Pfff, weer gelukt!

Voor een rolstoeler verloopt zo'n situatie heel anders. Die moet allereerst al nadenken over de activiteiten die hij ontplooit op die dag, want er zit bij de meesten een grens aan hun belastbaarheid. Dus een afspraak voor een bespreking betekent bijvoorbeeld, dat niet ook nog drie andere afspraken (inclusief verplaatsingen) gemaakt kunnen worden.

Bovendien 'springt' een rolstoeler niet 'even' in de auto, daar zult u zich iets bij kunnen voorstellen. Als hij geen eigen, aangepaste auto heeft, is hij bovendien nog afhankelijk van anderen (groepsvervoer of iemand die hem wil rijden). Allemaal aspecten die mede bepalen hoeveel tijd benodigd is om op tijd te komen.

Daarnaast moet een rolstoeler zich afvragen of het pand met de auto bereikbaar is. De vragen die hij zich dan stelt, kunnen voor u als eigenaar/gebruiker van het pand tegelijkertijd de leidraad vormen om de rolstoeltoegankelijkheid te toetsen. In dit Infomagazine zijn ze samengevat in een tiental aandachtspunten, waarmee u het de rolstoeler mogelijk maakt uw pand te bereiken.


Tien tips om te zorgen dat uw locatie makkelijk bereikt kan worden door rolstoelers


1. Controleer of er gehandicaptenparkeerplaatsen voor uw pand zijn. Zijn die er niet, inventariseer dan op welke afstand van uw pand ze wel beschikbaar zijn, zodat u rolstoelers daarover kunt informeren. Ook kunt u bij uw gemeente een aanvraag doen om een of meerdere gehandicaptenparkeerplaatsen voor uw pand aan te leggen. Een gehandicaptenparkeerplaats behoort binnen 25 meter van uw entree te liggen.

2. Een gehandicaptenparkeerplaats dient bij langsparkeren minimaal 6 meter lang te zijn en bij haaks parkeren minimaal 3,5 meter breed te zijn. Bovendien heeft menige auto waarin een rolstoeler vervoerd wordt een rijplaat die aan de achterzijde wordt uitgeklapt. De benodigde vrije ruimte achter de auto is daardoor 4 meter. Toetst u vooral ook of het uitrijden op deze wijze mogelijk is én veilig kan op uw locatie.

3. Omdat een rolstoeler zowel de passagier als de bestuurder van de auto kan zijn, dient er zowel aan de achterzijde als aan de zijkant van de auto een vrije manoeuvreerruimte te zijn van 1,50m x 1,50m.

4.
Om van de auto het trottoir op te kunnen rijden is er dicht bij de gehandicaptenparkeerplaats een oprit nodig voor de rolstoeler. Het is van belang dat deze op een logische en veilige plek wordt aangelegd (zie ook deze voorbeelden van hoe het wel en niet moet) en dat de oprit qua hellingshoek voldoet aan de eisen.

5. Indien er betaald dient te worden voor het parkeren (is per gemeente verschillend en kunt u hier nakijken) is het van belang dat u nagaat of de parkeerautomaat ook bereikbaar is voor de rolstoeler. Dat betekent dus dat de bediening van de parkeerautomaat op maximaal 1.20m hoogte plaats dient te vinden, dat het trottoir een oprit heeft en er rondom de parkeerautomaat vrije manoeuvreerruimte is voor de rolstoeler (minimaal 2,10m x 2,10m).


Het kan voorkomen dat er geen gehandicaptenparkeerplaatsen op straat zijn, doch dat er alleen een parkeergarage is gerealiseerd bij uw pand. Dan zijn er andere aandachtspunten van belang:

6. De hoogte van een parkeergarage dient geschikt te zijn voor auto's die aangepast zijn voor gehandicaptenvervoer. Dergelijke auto's zijn over het algemeen 1,95 meter tot 2,50 meter hoog. Indien de parkeergarage auto's met deze afmetingen niet kan plaatsen, dan kunt u er gevoeglijk vanuit gaan, dat een groot deel van uw rolstoelafhankelijke bezoekers dat vervoerd wordt in 'busjes voor aangepast vervoer' daarin niet zal kunnen parkeren. Er zullen dan bovengronds alsnog parkeer-alternatieven aangeboden dienen te worden.

7. In de parkeergarage dienen duidelijk gemarkeerde gehandicaptenparkeerplaatsen te zijn aangebracht, met de maatvoering zoals die hierboven genoemd is. Vanzelfsprekend worden deze parkeerplaatsen gesitueerd dichtbij de lift die naar het straatniveau voert. Let u vooral ook op de ligging van de parkeerplaats ten opzichte van pilaren om de manoeuvreerruimte ruim voldoende te houden.

8. De toegang tot de lift is meestal afgesloten met een toegangsdeur. Het is van belang dat deze automatisch te openen is of geopend wordt, of voorzien is van elektrische schuifdeuren. Dit geldt zowel voor de toegang ondergronds als bovengronds. Een deur met een dranger kan door de meeste rolstoelers niet geopend worden. Mocht de rolstoeler zich moeten melden om de deur te laten openen, denkt u er dan aan dat de intercom bereikbaar is voor een rolstoeler (zie hier het voorbeeld zoals het niet moet).

9. De hal voor de lift dient voldoende manoeuvreerruimte te hebben om de rolstoeler iemand die de lift uitkomt, te laten passeren. Voor de lift is een minimale keeruimte nodig van 2,10m x 2,10m. Afhankelijk van de situatie ter plekke dient daarbij gerekend te worden met de benodigde verkeersruimte. Omdat deze zo specifiek is en afhankelijk van de situatie, is het raadzaam hierover een adviseur te raadplegen.

10. De lift dient qua afmeting een minimale doorgangsbreedte van >900mm te hebben. Het vloeroppervlak dient minimaal >1100mm breed te zijn, terwijl de lengte voor een rolstoel/scootmobiel minimaal 1500mm dient te zijn hoewel de formele maatvoering 2200mm aangeeft (brancardafmeting). De bediening dient op een hoogte tussen de 900 en 1200mm te zijn aangebracht. De lift dient voorzien te zijn van een spiegel tegen de achterwand.


Met deze tips heeft u aan een aanzienlijk aantal voorwaarden voldaan om uw rolstoel-bezoekers van harte welkom te heten. Gecombineerd met de tips die vermeld staan in Infomagazine nummer 4 over de toegang tot het gebouw zelf, heeft u een prima mogelijkheid om tot goede rolstoeltoegankelijkheid te komen. De finishing touch blijkt vaak lastig in te schatten voor valide mensen, omdat die de obstakels die een rolstoeler tegenkomt eenvoudigweg niet tegenkomen in hun dagelijks leven. Heeft u daar vragen over, stelt u ze dan gerust! Ik zal u graag van advies dienen.


Als u dit Infomagazine blijft volgen, wordt het steeds makkelijker en krijgt u steeds meer gevoel voor de bijdrage die u kunt leveren aan rolstoeltoegankelijkheid. Schrijft u zich hier in om het maandelijks gratis te ontvangen.




© Denise Janmaat / Rolstoeltoegankelijkheid.nl, alle rechten voorbehouden


Wilt u dit artikel elders publiceren? Dat mag natuurlijk als u deze tekst en een werkende link naar de genoemde website toevoegt: Door Denise Janmaat van
Rolstoeltoegankelijkheid.nl

Over Denise Janmaat
Foto Denise Janmaat
Denise Janmaat is Adviseur Rolstoeltoegankelijkheid. Al vanaf 1989 is zij ondernemer. Sinds 1998 is Denise rolstoelafhankelijk. De combinatie van haar ondernemerschap met haar praktische ervaring als rolstoeler zorgt voor een unieke invulling van haar adviezen over de rolstoeltoegankelijke inrichting van gebouwen, kantoren, de openbare ruimte, winkels, hotels, restaurants en woningen.

Als Denise Janmaat in de ontwerpfase meekijkt naar de rolstoeltoegankelijkheid, werkt zij op basis van de bouwtekeningen. Daarmee bespaart u aanzienlijk in de bouwkosten en voorkomt u aanpassingen achteraf. In bestaande situaties die wijziging behoeven, voert zij de rolstoeltoegankelijkheidstoetsing naar keuze op bouwtekening en/of op locatie uit. Doordat zij in haar eigen rolstoel komt, is dit de ultieme praktijktoetsing die direct duidelijkheid schept. Haar creatieve oplossingen blijken in de praktijk vaak goedkoper en makkelijker uit te voeren dan u denkt.
 
 

Rolstoeltoegankelijkheid.nl
Postbus 189, 1940 AD Beverwijk
Telefoon:
06 51 186 174
E-mail:
info@rolstoeltoegankelijkheid.nl
Website:
www.rolstoeltoegankelijkheid.nl

Als u zich wilt afmelden voor dit Infomagazine, klikt u dan

Kent u iemand voor wie dit Infomagazine ook interessant is? Stuurt u dit Infomagazine dan via deze link door!