|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Vanuit Drives@School ben ik bezig met een school die langzaam is afgegleden in een crisis. Met allerlei betrokkenen worden gesprekken gevoerd om ruimte te geven aan pijn en zorgen en een start te maken met het onderzoeken van wensen, behoeften, krachten en mogelijkheden. Al werkende stuitte ik op een patroon dat ik vaker tegenkom op scholen. Ineens dacht ik: daar moet de blog over gaan. Want ook dit is weer een punt waar Waarderend Onderzoeken zowel een verklaring als een oplossing voor heeft. Je kan je ook nog steeds inschrijven voor het programma “Waarderend Leiderschap in het onderwijs.” Dan leer je hoe je zelf dit patroon kan voorkomen. We beginnen daarbij niet op 5 februari maar op 8 februari. Misschien komt jou dat ook beter uit.
"Is er leven na de inspectie?"
Inleiding
Bij meerdere scholen heb ik iets waargenomen waar ik recent een patroon in ben gaan herkennen. De school heeft de zaken onvoldoende op orde. De inspectie gaat komen en met man en macht wordt samengewerkt om alles kloppend te krijgen. Men werkt saamhorig met veel energie, tot de inspectie de school een voldoende geeft. Vervolgens zakt het in en ongemerkt glijdt men af naar een volgende crisis. Wat is er aan de hand? En wat is er nodig om dat patroon te keren?
Crisis haalt het beste in ons naar boven
Als ik in teams vraag naar een moment waarop zij op hun best waren, dan komt er vaak een voorbeeld van een crisis of een calamiteit naar boven. Wat maakt dat mensen dan op hun best zijn? Zij hebben focus. Het doel is duidelijk. Het doel is voor iedereen belangrijk, dus zetten we de schouders eronder. Er is tijdsdruk, dus er is geen tijd en ruimte voor gezeur. |
|
Ook wordt het leiderschap van de directeur geaccepteerd, want iedereen begrijpt dat iemand met overzicht de knopen moet doorhakken en dat de rest hard moet werken. Kortom: een crisis haalt het beste in ons naar boven.
Klaar? Tijd voor ontspanning en ruimte
Iedereen is al die tijd bezig geweest om te doen wat er moet gebeuren. Als de inspectie de inspanningen beloont, kan men een punt zetten achter een periode. Er is dan behoefte aan rust, ruimte en ontspanning. Ook de leiding laat dan graag even de touwtjes vieren, want dat heeft iedereen verdient. En volkomen terecht. Doch langzaamaan wordt die ruimte door de een benut om z’n eigen ding te doen. De ander wacht een beetje af wat er gaat gebeuren. Langzaamaan gaat men ‘zwemmen’ in de ontstane leegte en komt er weer ruimte voor gedoe en gezeur. De saamhorigheid sijpelt weg. Als er geen crisis is, dan gaan we zo de volgende creëren, onbewust.
Nieuw elan, nieuw doel
Het is doodzonde om het moment van rust en ontspanning zo ongebruikt te laten. Het is prima om even stil te staan en een pas op de plaats te maken, maar als je de saamhorigheid wilt vasthouden en de energie wilt benutten van eenieder, dan is het nodig om de tijd te gebruiken om een nieuwe stip op de horizon te plaatsen. Maar nu gaat het niet om een doel dat moet van de inspectie, maar om een doel dat een gezamenlijk verlangen van het team en de directie beschrijft. Het gaat dan om het bepalen van de richting waar je met elkaar naartoe gaat.
Jij kan leven na de inspectie laten ontstaan
Na de inspectie is het tijd voor een ander leiderschap. De crisis is over, dus de daadkracht kan uit de overdrive. Je blijft wel sturen, maar nu op een proces waarin waarderend wordt onderzocht wat leven geeft binnen de school. Waar zit de passie en energie? Wat betekent dat voor ons potentieel? Waar zit ons verlangen? Op deze wijze ontstaat er nieuw elan. Een nieuwe energie die heel anders is dan die van de calamiteit. Je maakt de stap van overleven naar leven; van moeten naar willen. Mensen gaan niet zwemmen omdat ze richting en focus hebben. Er is geen reden voor gedoe en gezeur. Er is weer reden om er samen de schouders onder te zetten. Met plezier. Het is essentieel dat jij als leider sturing geeft aan het proces om tot een nieuw gezamenlijk verlangen te komen. Het wordt van jou verwacht. Jij bent de enige die erboven staat.
Wil je dat leren?
Dat kan in het programma “Waarderend Leiderschap in het onderwijs”. Op 8 februari 2016 start er een nieuwe groep. Het lijkt mij geweldig om jou erbij te hebben. Je bent van harte welkom.
Wil je reageren op deze blog? Dat kan onderaan de blog op de website.
|
|
Wil jij als leider je team laten verlangen naar de volgende stip
op de horizon?
Investeer dan in jouw waarderend leiderschap
- Wakker het vuur aan in je team.
- Ontdek een gezamenlijk verlangen dat energie geeft.
- Laat leerkrachten schitteren in hun werk en samenwerking.
- Breng systematisch het potentieel van je team tot volledige bloei.
- Ervaar de verrassende effecten van een andere manier van leidinggeven.
- Geef moeiteloos sturing aan jouw team en het proces.
- Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
- Haal je doelen door ze los te laten.
- Kortom: investeer in jouw succes als schoolleider!
Dat kan met het programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dat start op maandag 8 februari 2016.
Meer informatie over wat het programma inhoudt, vind je hier. Op deze pagina kan je ook je interesse kenbaar maken.
Wil je eerst onderzoeken of het echt iets voor je is?
Dat kan. Dan bespreken we de situatie bij jou op school. Waar loop je tegenaan? Wat is daarvan het gevolg? Hoe zou je het anders willen? Wat is er voor nodig om daar een kentering in te brengen. In hoeverre is het Programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dan passend voor jou? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heb je interesse in zo’n gesprek? Geef je dan op via deze link.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
- Eéndaagse leergang: "Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind."
8 april 2016 van 9.30 tot 16.30
- Webinar “Waarderend ontsnappen aan de dramadriehoek” 23 mei 2016 van 20.00 tot 21.00
- Mini Retraite "Hervind je plezier en passie (voor je vakantie)" 11 juli 2016 van 9:30 tot 16:30
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|