Soms ben jij gewoon de laatste druppel
Inleiding
Leiders in het onderwijs hebben weleens te maken met razende ouders en woedende leerkrachten. Wat je dan over je heen krijgt, zegt niet altijd wat over jou. Soms ben je gewoon de laatste druppel, heb ik onlangs ervaren. Toen kreeg ik het zelf voor mijn kiezen. Een boze klant aan de lijn. Razend was hij over een factuur. Hij wilde niet meer samenwerken, het traject stopzetten en hoefde geen contact meer met mij. Hij vertelde het met enorme stemverheffing en ik was totaal verrast. |
|
Ik heb al mijn vaardigheden in de strijd gegooid om de spanning omlaag te krijgen en de klant te horen. Hoewel dat lukte, bleef ik met een naar gevoel zitten. Zijn reactie was voor mij zo buiten proportie dat ik mij afvroeg: “Wat gebeurde hier in hemelsnaam?”
Wat er feitelijk was gebeurd
Een paar maanden terug had ik een zeer plezierig intakegesprek met de klant gehad. We hebben gelijk de agenda’s getrokken en onder voorbehoud de data vastgelegd voor een verlengde intake met zijn MT en voor twee studiedagen over Waarderende Oudergesprekken. Ik heb daarna een voorstel geschreven en gemaild met daarin de kosten voor alles, ook voor de verlengde intake. Deze afspraak werd bevestigd en het was een goed en geanimeerd gesprek met zijn MT. Zij liepen duidelijk tegen zaken aan waar ik hen bij kon helpen. De afspraken en de aanpak voor de studiedagen werd mondeling bekrachtigd. Aan het eind van de maand stuurde ik een factuur voor de verlengde intake conform het voorstel. En die schoot bij de klant in het verkeerde keelgat. Hij had gelijk dat ik verzuimd had om de handtekening onder het voorstel te vragen en dat ik even telefonisch kon checken of het oké was dat ik deze factuur stuurde. Feitelijk was dat het enige. En toch, was dat voldoende om zo te keer te gaan en een eind aan de samenwerking te maken?
Bekeken vanuit incasseringsvermogen
Dat iemand ineens razend wordt, kan ook met diens incasseringsvermogen van het moment te maken hebben. Onlangs heb ik mijn kinderen nog uitgelegd hoe dat werkt. Ons vermogen om kalm en rustig te reageren is als een glas. Dat glas wordt gevuld met zaken die vervelend zijn en je moe maken. Zo kunnen je broer en je zus gedurende de dag ons glas vullen door slecht te luisteren, brutaliteit, herrie maken en dergelijke. En dan kan het zijn dat jij maar één ding doet en dat wij dan ineens heel boos worden omdat het de laatste druppel is die ons glas helemaal vol maakt. Dan kunnen wij even niet meer rustig reageren. Natuurlijk zeggen wij naderhand dan sorry en maak je het goed met elkaar. En gelukkig kan je dat glas weer legen, bijvoorbeeld met een goede nachtrust.
Wat moet je daar nu mee als leider?
Wat vertelt dit verhaal nu over de omgang met ouders en leerkrachten die hun zelfbeheersing verliezen? Het kan helpen om te bedenken dat de reactie van de ander meer zegt over de persoon zelf dan over jou. Wat het over jou zegt weet je nog niet. Dat kan je onderzoeken om het te begrijpen. Daarbij heb ik uit deze situatie geleerd dat ik een volgende keer eens kan proberen om die emotionele bankrekening te onderzoeken. Wat zijn de ervaringen van de ander geweest die deze situatie kleuren? Aan de andere kant is het de vraag of dat nog voor een keerpunt had kunnen zorgen. Dan is het vooral zaak dat je ervoor zorgt dat het niet ten koste gaat van je eigen emotionele bankrekening en incasseringsvermogen. Daar moet je soms iets voor doen. Ik heb een doosje chocolaatjes gestuurd naar het MT van de school, omdat ik niet wilde dat een boos telefoontje de laatste herinnering in de samenwerking zou zijn geweest. Ik heb ze veel succes gewenst in de samenwerking met de ouders op school en dat zij bij hen veel krediet mogen opbouwen. Op deze manier had ik gezorgd dat ik het laatste woord had op een positieve manier. Word je daar dan weer blij van? Dat niet. Hoe waarderend je ook in de wereld staat, sommige ervaringen zijn gewoon vervelend. Welke impact het heeft, daar heb je invloed op.
Heb jij ook zo’n ervaring? Heb jij iets ontdekt wat voor jou dan werkt? Dan zou ik het geweldig vinden als jij dat zou willen delen op mijn site als reactie op deze blog.
|
|
"Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind"
- Je leert negativiteit voorkomen in de relatie met ouders.
- Door vragen te stellen over de ervaringen van ouders en leerlingen.
- Waarin je alle kennis en kunde kan waarderen die helpt om kinderen te laten schitteren.
- Als je dan toch de laatste druppel bent, leer je spanning en weerstand weg te nemen.
- Door hun behoeften te erkennen.
- Vervolgens kan je ruimte creëren voor jouw rol als expert.
- En samen tot de beste aanpak komen.
- Kortom: je leert zinvolle gesprekken voeren die ouderbetrokkenheid echt laten werken.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 8 april 2016 naar de ééndaagse leergang “Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet deelt op enthousiaste wijze zijn ervaring en biedt je een afwisselende dag die een prettige mix is van theorie en kennis met leerzame oefeningen waarin je het direct in praktijk brengt. Daarnaast ontmoet je anderen uit het onderwijsveld waarmee je ervaring uitwisselt en waarbij je steun en herkenning kan vinden. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie om op school het beste uit de samenwerking met ouders te halen. Je leert:
1. Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
2. Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
3. Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
4. Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
5. Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
6. Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
7. Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Landgoed ISVW in Leusden. Het begint om 9.30 uur met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een lekkere lunch. Om 16.30 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Wat kost het event?
Het event kost € 274,- inclusief BTW. Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting en betaal je slechts € 224,- inclusief BTW. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 124,- inclusief BTW. In het PO kan je denken aan een IB-er of aan een leerkracht van groep 8 die straks alle adviesgesprekken moet voeren. In het VO kan je denken aan een mentor.
Klik hier voor meer informatie en meld je direct aan.
|
|
Heb je interesse in een van onze diensten? Zet dan alvast de volgende data in optie in je agenda
- Webinar “Waarderend ontsnappen aan de dramadriehoek” 23 mei 2016 van 20.00 tot 21.00
- Mini Retraite "Hervind je plezier en passie (voor je vakantie)" 11 juli 2016 van 9:30 tot 16:30
- Programma "Waarderend Leiderschap in het onderwijs" start 23 september 2016
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|