Evalueren is dus essentieel in het onderwijs Nu met de herstart in het onderwijs verneem ik uit het veld dat er in de eerste plaats wordt geïnvesteerd in het contact en vervolgens in instructie. Contact is natuurlijk superbelangrijk, want dat hebben we enorm gemist. Nu weten we weer hoe waardevol dat is. Instructie daarentegen, hebben de kinderen nauwelijks gemist. Daar hebben we allerlei vormen voor gevonden in onderwijs op afstand die prima werkten. In dat contact is juist het evalueren zo essentieel. Want je hebt vaak die ander, in dit geval de leerkracht nodig, om vragen te stellen die je aan het denken zetten. Vragen die je anders laten kijken naar zaken. Vragen die je helpen om te reflecteren en daarmee om te leren. Dus nu we weer in contact zijn, is het belangrijk om te evalueren hoe opdrachten gemaakt zijn en wat leerlingen daarvan kunnen leren.
Voor de ontwikkeling van de kinderen Wat in eerste instantie wellicht nog interessanter is, is om met de leerlingen te evalueren hoe het ging met het thuisonderwijs. Want nu blijkt dat zo’n 90 procent van de kinderen helemaal bij is en sommigen zelfs sneller zijn gegaan in hun ontwikkeling. Juist omdat in het onderwijs de aandacht vaak uitgaat naar wat er mis is zoals ‘de achterstanden’, is het fantastisch om met de kinderen te onderzoeken wat er gewerkt heeft in onderwijs op afstand en waarom dat voor hen werkte. Wat motiveerde hen? Wat vonden ze interessant om te leren? En waarom? Blijkbaar hebben ze ook het nodige opgepikt, dus: op welke manier heeft instructie hen geholpen? En wat vinden zij daarin een prettige manier? Wat hielp hen om te leren? Wat vonden ze gave opdrachten?
Voor de ontwikkeling van de leerkrachten en het team Stel je voor dat leerkrachten op die manier de afgelopen periode met de leerlingen evalueren. Wat kan je daarmee allemaal ontdekken wat de docenten, het team en het onderwijs op school kan versterken? Want we hebben een unieke periode achter de rug, waarin leerkrachten heel veel dingen gedaan hebben die zij nooit eerder hebben gedaan. Dus als je als schoolleider wilt dat zij bewust worden van hun kracht en effectiviteit in deze vernieuwing, dan ben jij degene die de vragen kan stellen zodat van het doen geleerd wordt. Naast een compliment voor hun inzet, verdienen leraren het om bewust te worden van wat deze periode hen gebracht heeft. Natuurlijk was het niet altijd makkelijk en hebben je leerkrachten de nodige zaken gemist. Als jij de focus legt op de ‘wel’-kant, dan gaat men ontdekken waarom hetgeen zij gemist hebben belangrijk is en waarom dat wat allemaal wel werkte zo van waarde is. Dan ontstaan er kansen om beter aan te sluiten bij de leerstijlen van kinderen. Misschien gaan we dan beginnen aan de paradigmashift waarin we anders gaan kijken naar de organisatie van het onderwijs. Wellicht maken we meer werk van ‘flipping the classroom’, omdat we nu hebben ervaren wat wel essentieel is om met leerlingen te bespreken en dat instructie heel anders kan. Wie weet vinden we zo zelfs andere oplossingen voor het lerarentekort. Allemaal potentieel dat alleen naar boven komt als we evalueren wat we gedaan hebben, wat daarin werkte en waarom.
En voor je eigen ontwikkeling als schoolleider Als schoolleider zit je ook in een bijzondere en hectische periode. Als straks alles is afgerond en helemaal op orde is voor volgend schooljaar, kom je misschien toe aan je eigen evaluatie. Dan is het wellicht prettig om te weten dat wij die ander zijn die je daarbij kan helpen. Je kan jezelf een VIP-dag gunnen, waarin je terugkijkt op de afgelopen periode en daarin zowel ontlaadt als oplaadt, zodat je opgeruimd de zomervakantie in gaat. Dat kan je alleen doen, samen met je MT of samen met collega’s uit je stichting. Voor meer informatie en om je belangstelling aan te geven, kan je naar deze pagina op onze site gaan of direct contact met ons opnemen. |