|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
Geef je stem voor het stichten van de Rita Pierson School voor Waarderend Onderwijs De gemeente Amsterdam heeft gevraagd om plannen in te dienen voor een nieuwe school. Natuurlijk kon ik daarbij niet achterblijven. Ik heb een droom en een missie om uiteindelijk Waarderend Onderwijs vorm te geven. Wat een mooie kans zou het zijn om dat in de kraamkamer van het Amsterdamse onderwijs te mogen laten rijpen. Daarvoor heb ik wel jouw stem nodig, want de 35 plannen met de meeste stemmen mogen op 31 augustus hun idee sowieso presenteren. Tot 23 augustus kan je stemmen via deze link.
Op de stemsite kan je een korte uitleg lezen. Ik heb bij de jury ook een uitgebreider plan ingediend. Die kan je lezen op de site van Drives@School via deze link. Ook kan je daar het TED-filmpje bekijken van Rita Pierson, voor het geval je nog nooit geraakt bent geweest door deze inspirerende onderwijzeres. Zij laat op een geweldige manier zien wat Waarderend Onderwijs in zou kunnen houden.
Een van de uitgangspunten van Waarderend Onderwijs, is de stelling dat mensen niet leren van hun fouten. Zij leren enkel van succes. En dat leg ik graag even uit.
|
|
Waarom mensen niet van fouten leren Inleiding
Het wordt vaak gezegd: “Ach het is niet erg, van fouten leer je.” Het is een heel geruststellende gedachte. En toch is deze feitelijk onjuist. Stel je namelijk maar eens voor dat je na een fout weer wat nieuws probeert en het lukt nog niet. Ken je bijvoorbeeld de frustratie van een computer die steeds maar niet doet wat jij wilt, ook al probeer je steeds wat anders? Ooit uit pure onmacht eens op je toetsenbord geramd? Als er iets fout gaat en wij snappen niet wat er fout gaat, raken wij in de stress en leren wij niets. Daar is wat anders voor nodig.
Je leert alleen van succes
Als wij wat anders proberen, is juist het moment waarop het wel lukt of beter gaat, het moment waarop wij wat kunnen leren. Het contrast tussen succes en falen, het verschil tussen effectief en ineffectief kan ons laten zien wat werkt en waarom. Daarom hebben wij goede voorbeelden nodig om ons heen. Daarom is het interessant om je eigen werk na te kijken met de juiste antwoorden ernaast, zodat je kan nagaan hoe je daar op had kunnen komen. Het enige dat wij echt leren van ons falen, is waarom het voor ons zo belangrijk is om succesvol te zijn in datgene wat wij willen. Het kan ons motiveren om het te blijven proberen.
Als je naar succes op zoek gaat
Proberen is leren, leren mijn kinderen op school. Dat komt al dichter in de buurt. Want om succes te hebben, is proberen de enige mogelijkheid. Je moet er naar op zoek gaan. Experimenteren, oefenen, doorzetten en volhouden. In de leerstijlen van Kolb is ‘doen’ een fase die je niet kan overslaan. En daarvoor helpt wel de geruststellende gedachte dat het niet erg is om fouten te maken. Dat falen een essentieel onderdeel is van succes.
Als je succes herkent
Het is dan wel van belang om succes te herkennen als het zich voordoet. Veel ontdekkingen zijn toevalstreffers geweest toen iemand iets anders aan het proberen was. Stel je eens voor dat Alexander Flemming dat ene petrischaaltje waar de bacteriekolonie niet in gegroeid was, had afgedaan als een mislukt experiment? Dan was ons de ontdekking van penicilline onthouden! Hij herkende het echter als een onverwacht succes.
Als je succes onderzoekt
Daar blijft het natuurlijk niet bij, want als wij succes hebben gevonden, wordt het pas echt interessant. Wat maakt nu dat iets een succes is? Het is juist de vergelijking met ‘fouten’ die dat aan het licht brengt. Zo had ik dit jaar een keer een totaal mislukte workshop. Ik baalde daar enorm van. Van hoe het was gegaan, leerde ik niet echt iets. Pas toen ik het ging vergelijken met eerdere succesvolle workshops, kwam ik tot nieuwe inzichten. Ik wist wat ik een volgende keer anders moest doen. Ik leerde principes die essentieel waren voor een goede workshop.
Ook als je geen fout hebt gemaakt
Wij laten nog wel eens kansen liggen. Want heb je ooit wel eens met verbazing stil gestaan bij iets wat in één keer goed ging? Heb je jezelf daarbij afgevraagd hoe dat komt? Het is lastig om dan te onderkennen waar het hem in zit. Dat zijn de momenten waarop het falen van anderen je kan helpen. Wat deed jij anders dan zij? En dan nog is jouw succes het essentiële ingrediënt. Want van sec de fouten, leren wij niets.
Dat is de basis van Waarderend Onderwijs
Als kinderen falen, vraag je waarom succes zo belangrijk voor ze is. Dat motiveert om te blijven proberen, want wij geloven erin dat je dan uiteindelijk succesvol zal zijn. Zij zijn daarom niet bang om fouten te maken. De piekmomenten schat je op waarde, zodat je het potentieel van het kind herkent. Samen onderzoek je wat werkt, wat hen succesvol maakt, ook als het in één keer goed gaat. En in dat leerproces ben je een voorbeeld.
Vergeet niet te stemmen op de Rita Pierson School. Je kan nog tot 23 augustus je stem uitbrengen via deze link.
|
|
Wil jij het goede voorbeeld zijn in het leren en waarderen van successen?
Investeer dan in jouw waarderend leiderschap
- Buig weerstand en negativiteit om naar veerkracht, enthousiasme en plezier.
- Creëer een professionele en op leren gerichte cultuur.
- Laat leerkrachten weer schitteren in hun werk en samenwerking.
- Breng systematisch het potentieel van je team tot volledige bloei.
- Ervaar de verrassende effecten van een andere manier van samenwerken.
- Geef moeiteloos sturing aan jouw team.
- Leer sturen op positiviteit en vermijd de valkuilen ervan.
- Haal je doelen door ze los te laten.
- Kortom: investeer in jouw succes als schoolleider!
Dat kan met het programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dat start op vrijdag 18 september.
Meer informatie over wat het programma inhoudt, vind je hier. Op deze pagina kan je ook je interesse kenbaar maken.
Als jij twijfelt, onderzoeken wij samen eerst of het echt iets voor je is.
Dan bespreken we de situatie bij jou op school. Waar loop je tegenaan? Wat is daarvan het gevolg? Hoe zou je het anders willen? Wat is er voor nodig om daar een kentering in te brengen. In hoeverre is het Programma ‘Waarderend Leiderschap in het onderwijs’ dan passend voor jou? Of moet er eerst iets anders gebeuren? Heb je interesse in zo’n gesprek? Geef je dan op via deze link.
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|