|
|
|
|
|
|
Kun je deze mail niet lezen? |
|
“EHBO: Eerste Hulp bij Betrokken Ouders”
Inleiding
De ouder kwam op hoge poten de klas binnen lopen. Sloeg de deur dicht en ging verbaal gelijk vol in de aanval naar de leerkracht: “Jij…”. De ouder stond op ontploffen. Het is een situatie waarin menigeen de behoefte voelt om acuut een grens te trekken. “Op deze manier kan ik niet met u in gesprek gaan”. Volkomen begrijpelijk en terecht. Maar werkt het ook? Er is een aanpak die meer effect heeft. Een aanpak waarmee je het überhaupt had kunnen voorkomen.
Het gelijk van de leerkracht
Bovenstaande situatie was een praktijkcasus waar een leerkracht in een training professionele communicatie mee kwam. Zij sloeg zelf dicht toen zij het meemaakte en wilde weten hoe zij er beter op kon reageren. Hoe kon zij hier een grens in aangeven? En daar vond zij ook genoeg bijval bij. “Ouders zijn tegenwoordig vaak zo veeleisend.” “Zij moesten eens weten hoe het werkt. Ik heb nog meer kinderen in de klas.” De druk die leerkrachten ervaren is heel vervelend en de benadering van sommige ouders is zelfs onbeschoft. Docenten staan volledig in hun recht als zij niet zo behandeld willen worden. Alleen, het helpt je niet om erop te gaan staan.
Daar moet je eerst ruimte voor maken
Degene die de casus uitspeelde liet puur op intuïtie de ouder eerst diens verhaal doen. Laat maar leeglopen die ballon, dacht zij. En dat werkte. Niet alleen omdat gaandeweg de spanning uit de situatie wegebde. Het werkte ook omdat voor haar boodschap nog geen enkele ruimte was, zolang de ander nog ‘vol’ was van diens eigen verhaal. Je moet eerst de ouder leeg laten lopen en daar goed naar luisteren, voordat je als leerkracht gehoor kan vinden voor jouw kant van de zaak. Er moet eerst ruimte voor zijn in iemands hoofd.
Door ruimte te hebben in je mindset
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want voor velen zal de eerste reactie de verdediging of tegenaanval zijn. Dat is logisch, want dat roept een aanval van een ouder ook op. Hoe kan je dan in staat zijn om bij zo iets onverwachts kalm te blijven en de ander eerst te laten vertellen? Door je deze mindset eigen te maken: alles wat anderen tegen jou zeggen, zegt in de eerste plaats alles over henzelf en nog niets over jou. Als je dan nieuwsgierig bent naar wat het wel over jou zegt, ga je vanzelf vragen stellen en reflecties geven om de ander te begrijpen. Laten dat nu bij uitstek de vaardigheden zijn die je nodig hebt om bij boze ouders de ballon leeg te laten lopen.
En dat werkt altijd
Boze ouders beginnen als betrokken ouders die heel graag iets willen of een enorme zorg hebben. En die voelen de spanning toenemen als zij geen gehoor vinden voor hun wensen en behoeften. De nieuwsgierige mindset waarmee je eerst de ander wilt begrijpen, voorkomt dat de spanning toeneemt. Door eerst alle ruimte te bieden voor het verhaal van de ouder, ontstaat er ruimte voor de wensen, grenzen en belangen van de school. Het is een mindset die je iedere dag kan oefenen en die je iedere dag helpt. Ook als leider in het onderwijs. Want dan voorkom je dat een betrokken docent een boze docent wordt die niet meer in staat is om een boze ouder aan het woord te laten.
En dat kan jij ook leren
Wil jij leren om weerstand en spanning weg te nemen en in goede verstandhouding met alle ouders samenwerken te werken? Of gun je het je leerkrachten? Kom dan op 20 november 2015 naar het event ‘Waarderende Oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.”
|
|
"Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind"
- Spanning en weerstand wegnemen in de relatie met ouders.
- Hen leeg laten lopen en ruimte creëren voor jouw rol als expert.
- Samen tot de beste aanpak komen.
- Ouderbetrokkenheid laten werken voor het kind.
Wil jij dat ook? Kom dan op vrijdag 20 november 2015 naar het event “Waarderende oudergesprekken. Samen het beste voor het kind.” Aart Brezet deelt op enthousiaste wijze zijn ervaring en biedt je een afwisselende dag die een prettige mix is van theorie en kennis met leerzame oefeningen waarin je het direct in praktijk brengt. Daarnaast ontmoet je anderen uit het onderwijsveld waarmee je ervaring uitwisselt en waarbij je steun en herkenning kan vinden. Je gaat naar huis met een naslagwerk waarop je terug kan vallen, een rijke ervaring en nieuwe energie om op school het beste uit de samenwerking met ouders te halen. Je leert:
1. Met welke mindset als vanzelf een gelijkwaardige samenwerkingsrelatie ontstaat.
2. Hoe je zorgen vertaalt naar wensen en behoeften (in de ontwikkeling van het kind).
3. Hoe je tot een gezamenlijk inzicht komt in het potentieel en de mogelijkheden van het kind.
4. Wat de principes van Waarderend Onderzoeken zijn, die maken dat het werkt.
5. Hoe je de inzichten kan toepassen binnen handelingsgericht werken.
6. Welke signalen op spanning, weerstand en negativiteit duiden.
7. Hoe je eenvoudig spanning reduceert, weerstand doorbreekt en de lucht klaart.
De locatie van het event is Congrescentrum Antropia in Driebergen. Het begint om 9.30 uur met de inloop en koffie. We starten om 10.00 uur met het programma. Tussendoor is er een lekkere lunch. Om 16.30 uur wordt het afgesloten waarna onder het genot van een hapje en een drankje kan worden nagepraat.
Wat kost het event?
Het event kost € 299,- inclusief BTW. Als je via ‘Betaal Sociaal’ jouw deelname in jouw sociale mediakanalen deelt, krijg je korting en betaal je slechts € 249,- inclusief BTW. Na aanmelding vind je in de bevestiging van je deelname een link naar de pagina waarmee je jouw sociale betaling kan doen. Het is heel makkelijk, want de tekst voor de statusupdate krijg je mee.
Iedere deelnemer mag één andere deelnemer meenemen voor de meeneemprijs van € 149 inclusief BTW. In het PO kan je denken aan een IB-er of aan een leerkracht van groep 8 die straks alle adviesgesprekken moet voeren. In het VO kan je denken aan een mentor.
Klik hier voor meer informatie en meld je direct aan.
|
|
Denk je dat deze e-zine ook voor een ander interessant is? Dan zou het geweldig zijn als je het doormailt. Anderen kunnen zich abonneren via de site www.drivesatschool.nl
|
|
Aart Brezet leert schoolleiders en schoolbestuurders... hoe zij negativiteit in hun organisatie kunnen keren door waarderend leiderschap, zodat hun leerkrachten en leerlingen gaan schitteren.
Aart kent uit eigen ervaring in welke positie schoolleiders zitten. Hij is niet alleen coach geweest van diverse schooldirecteuren, leerkrachten en teams; hij heeft het als interim-schoolleider ook daadwerkelijk ondervonden. Gaandeweg heeft Aart de kracht ontdekt van de positieve psychologie. Het is geen ideologie, het is bovenal een praktische invalshoek die werkt! Inmiddels zit het in zijn vezels om steeds die kant van de werkelijkheid te belichten waar mensen het meest gelukkig, energiek en gemotiveerd van worden. Juist daarom gaat het hem aan het hart dat in het onderwijs de aandacht zo vaak uit gaat naar wat er niet is, naar de problemen en onmogelijkheden bij kinderen, ouders, leerkrachten en schoolleiders. Als je weet hoe mooi een school kan schitteren wanneer iedereen aandacht heeft voor potentieel en progressie, dan wil je niets anders dan de vaardigheid daarvoor overbrengen aan de leiders in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|