We kennen allemaal de lijstjes: wat moeten we doen om de werkdruk te verminderen of te voorkomen? Eigenlijk zijn dit gewoon ‘onmogelijke lijstjes’ omdat ze ervan uitgaan dat we door middel van een lijstje objectief kunnen bepalen hoe we bij medewerkers de werkdruk kunnen voorkomen en beïnvloeden. Alsof het een soort wetmatigheid is: Een beetje meer van (betere) werkomstandigheden, een beetje meer regelvermogen, minder klanteisen etc. Zoals je dat bijvoorbeeld met koken doet om exact de goede smaak te krijgen. En zelfs daar pas ik regelmatig de recepten aan, want ik heb het persoonlijk graag een beetje minder zout, iets pittiger of minder zoet. In de Expeditie ‘Gezonde werkdruk in een zelforganiserend team’ ontdekten we zaken die we nog niet wisten. Althans dat die zo bepalend zijn voor werkdruk. Dit blijken niet de objectieve harde ‘knoppen’ waaraan je kunt ‘draaien’, maar werkdruk wordt ook in de ‘onderstroom’ bepaald. Je ziet het niet, maar het is er wel, of zoiets. Lees verder: |