Geluid kun je zelf maken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld wat je ruikt, hoe warm je bent of welke kleur je hebt. Dit zijn processen waar je geen invloed op hebt. Maar geluid kan je maken, neuriën, fluiten, praten, zingen, trommelen, enz. In de natuur zijn heel veel kleuren en vormen, maar eigenlijk weinig geluid. In grote gebieden van de wereld maakt de natuur geen geluid. Ruisen van de bladeren of de druppels van de regen, hoor je dan. Vogels, die maken een helder geluid en daar kan je van genieten. Vogels horen bij de hoogte, bij het luchtelement. Zangvogels worden ook wel met engelen geassocieerd. Een wereld vol met helder geluid zou je als mens niet aankunnen. We hebben de stilte nodig voor onze gezondheid. En mogelijk dat we als mens de rol hebben om met onze woorden de stilte te vullen (Soesman, blz. 162-163) Hoe onstaat geluid? Bijzonder om je te realiseren dat iets pas gaat klinken als het loskomt van de aarde, terwijl het juist wel hard en aards moet zijn om uberhaupt te klinken. Denk bijvoorbeeld aan metaal. Metaal in de grond klinkt niet. Als je het optilt, laat zweven liefst, geeft het een prachtig geluid. Geluid ontstaat pas, wanneer iets dat van huis uit niet kan bewegen, los van de aarde komt en wordt bewogen, in trilling wordt gebracht (Soesman, blz. 166). Soesman noemt het in zichzelf bewogen, het is geen constante staat van zijn, maar iets dat eerst stil is en daarna in beweging komt, in zichzelf, niet naar buiten treedt maar zelf trilt, zich kan laten bewegen. Je gehoororgaan heeft dat ook. De gehoorbotjes zijn super kleine botjes (de kleinste in je lichaam) die heel stil diep in je schedel zijn opgeborgen en daar in trilling gebracht kunnen worden. De botjes lijken op opgevouwen benen, die gehurkt op de grond zitten. Embryologen zien er alle delen van een been in, die beslist niet meer voor voortbewegen kunnen dienen. De hamer heeft een soort verschompelde voet die rust op het dunne trommelvlies, dat bij geluid gaat trillen. Bij trillingen wordt het trommelvlies bewogen en daardoor wordt de hamer in beweging. Opvallend is dat onze oorschelp bijna geen functie heeft bij horen. Bij veel dieren is dat wel zo, denk aan de bewegende oren bij paarden. Door te luisteren dringen we diep door in de wezen van iets. Door te tikken op een materiaal kunnen we de kwaliteit ervan beoordelen. Kristal klinkt anders dan metaal of zilver. Met je ogen kan je dat minder waarnemen, dan zie je alleen het oppervlak. Je kan trillingen omzetten in een klank. Zo wordt iets aards (een hard materiaal dat trilt) omgezet naar iets geestelijks, spiritueels (een klank). Een mysterieus proces. Soesman omschrijft het als: van de trillingen haal je het aardse af en het spirituele, geestelijke voeg je toe. Een melodie horen we en niet de losse tonen, net als we een woord lezen en niet de losse letters. Het gehoor wordt dan ook een van de vier geestelijke zintuigen genoemd, naast woordzin, gedachtezin en ik-zin. Als kind en misschien al daarvoor kan je al meteen luisteren. En ook meteen heel subtiel: een baby kan horen of “Mamma” zingt of iemand anders. Het binnenoor, het zogenaamde slakkenhuis is een perfecte spiraal, net als de spierbundels in het hart, de baarmoeder en de windingen van het darmkanaal. De spiralen vind je terug bij overgangen van de buitenwereld naar de binnenwereld, van fysiek naar geestelijk, van macrokosmos naar microkosmos. Je hebt het vermogen om te horen wat zich werkelijk in een situatie uitspreekt, inspiraties, influisteringen van de geest; er klinkt door wat er echt is. Linker- en rechteroor geven een identieke waarneming door, dit in tegenstelling tot ogen. De kwaliteit van deze maand is dan ook het zich laten bewegen. In staat zijn om via het vertalen van trilling te horen wat van belang is. Hoe is dat bij jou? En nu jij: Ben je in staat om te luisteren en aan de klank te merken wat de kwaliteit van iets is? Kan je wegblijven bij oordelen, stil zijn en jezelf laten bewegen, zodat je uit de trilling merkt wat van belang is? |