Categorie:   Algemeen gebruik

https://www.e-act.nl/help/index4?id=13727
Begrippen

Affiliate

Een affiliate is een relatie waarbij de status op tab Affiliate gegevens van de relatie-pagina de waarde "Affiliate" heeft. Een affiliate is een wederverkoper van jouw producten. Voor elk product dat via zijn/haar site is verkocht, ontvang hij een beloning (ook wel "fee" of "commissie" genoemd).

Betaalmethode

Een betaalmethode is de manier waarop je klanten kan laten betalen bij een aankoop viade shoppingcart. Voorbeelden zijn IDeal, PayPal, Overmaken, Incasso.

Content-item

Een stukje (HTML) tekst dat kan worden hergebruikt in meerdere e-mailteksten of landingspagina's. Een voorbeeld hiervan is een tekst waarin de gegevens (adres etc) van je bedrijf staan vermeld. Door dit content-item in elke nieuwsbrief toe te voegen (via een macro), hoef je niet elke keer je adres in te typen. Bovendien hoef je je adres maar op één plek te wijzigen als je verhuist...

Content-regel

Een content-regel is een stukje logica dat je kan opnemen in een nieuwsbrief en dat bepaalt welke content wordt getoond. Een voorbeeld hiervan:
ALS relatie HEEFT PRODUCT X gekocht, TOON DAN content item "reclame voor X2"
Met content-regels kun je "dynamische content" toevoegen in je e-mailteksten.

E-mailtekst

De inhoud van een e-mail. Een e-mailtekst is de tekst zelf. Een nieuwsbrief is een voorbeeld van een manier waarvoor een e-mailtekst gebruikt kan worden. Een ander voorbeeld is een follow-up e-mail die wordt verstuurd na een aanmelding of een aankoop.

Follow-up actie

Een actie, meestal het versturen van een e-mail, nadat iemand zich via een formulier heeft aangemeld voor een lijstmanager, of nadat iemand een product heeft aangeschaft via de shoppingcart.

Groep

Een groep is een verzameling van relaties. Je kunt groepen zelf aanmaken. Relaties kunnen in meerdere groepen zitten.

Klant

Een klant is een relatie waarbij de status op tab Klantgegevens van de relatie-pagina de waarde "klant" heeft. Een relatie moet eerst "klant" zijn voordat je in je administratie een bestelling kan aanmaken. Als een bezoeker via de shoppingcart een bestelling doet, wordt een relatie aangemaakt en automatisch de status op "klant" gezet. Als een bezoeker reeds bestaat als relatie in de administratie, wordt alleen de status op "klant" gezet.

Lijstmanager

Een lijstmanager (ook wel autoresponder genoemd), zorgt voor de afhandeling van formulieren die op je website staan. Waaruit die afhandeling precies bestaat, kun je zelf instellen.
Lijstmanagers vormen het hart van Autorespond. Ze zorgen voor een geautomatiseerd verloop van de communicatie tussen jou en je relaties. Lijstmanagers kun je gebruiken voor het beheren van je nieuwsbrief-lezers, het geven van e-courses, het afhandelen van enquetes, het beantwoorden van reserveringen of het afhandelen van verzoeken om informatie.

Macro

Macro"s zijn korte codes omgeven door twee accolades. Een macro die in een tekst geplaatst is, wordt vervangen door iets anders op het moment dat de tekst gemaild of getoond wordt aan een relatie. Als een e-mailtekst met de macro {relation.firstName} wordt verstuurd aan relatie Dirk-Jan Pietersen, bijvoorbeeld met een aanhef "Beste {relation.firstName}", dan krijgt hij de tekst "Beste Dirk-Jan" te zien.

Mailing

Een mailing is een e-mailtekst die is ingepland om te versturen aan een voorgedefinieerde groep van relaties.

Product-kenmerk

Bij het opvoeren van shoppingcart producten, kan je voor een product meerdere kenmerken opvoeren. Met die kenmerken kun je de prijs beinvloeden. Voorbeeld: je verkoopt een bank voor 1000 euro. Je kunt dan een kenmerk "bekleding" definieren. Als iemand voor de leren bekleding kiest, komt er 200 euro extra op de basisprijs van 1000 euro. Als iemand voor de katoenen bekleding kiest komt er slechts 50 euro bij.

Relatie

Elke geregistreerde persoon in je administratie. Een relatie is uniek door zijn e-mailadres en heeft een uniek ID dat linksboven wordt vermeld op de tab Algemeen van de relatie-pagina.

Shoppingcart

De shoppingcart is de module binnen Autorespond waarmee je producten online kan verkopen en automatisch kan laten afrekenen. We spreken van een "front-end" gedeelte: dit zijn de schermen die je klant ziet tijdens het kopen. En er is een "back-end" gedeelte: dit zijn de schermen die jij gebruikt binnen de Autorespond administratie om de producten, bestellingen en betalingen te beheren.

Vrij veld

Een vrij veld is een zelf te definieren veld dat je aan elke relatie kunt koppelen. Je kunt oneindig veel vrije velden definieren in je administratie, zodat je alle extra relatie-gegevens die voor jouw business van belang zijn, kunt bijhouden.
 
Terug