Categorie:   Extra velden bij het bestellen van een product

https://www.e-act.nl/help/index4?id=13849
Extra velden bij het bestellen van een product

Bij het inschrijven voor een workshop zou ik een deelnemer een of twee extra velden willen laten invullen, namelijk 1 dat ze akkoord gaan met de voorwaarden voor de workshop en 2 of ze wilen overnachten. Dat is dus deelnemer gebonden, hoe kan ik dat doen? En komen die dan ook in de shop naar voren als ze zich registreren?

Er zijn twee manieren: via het gebruik van vrije velden, of door extra productkenmerken te gebruiken.

Bij de tweede optie worden per bestelling (dus per klant) de opgegeven voorkeuren bewaard.
Je kunt dan het beste 2 kenmerken aanmaken bij het product (tab kenmerken).
Een Ja/Nee kenmerk voor akkoord met de voorwaarden, en een tekstkenmerk voor de overnachtingswensen.
Je kunt vervolgens een bestelformulier genereren dat je op je site zet en dat je gebruikt in plaats van de kooplink. Je klanten vullen het formulier in en komen dan op de shoppingcart terecht waar de ingevulde waardes weer te zien zijn.

De eerste optie heeft als voordeel dat je makkelijk een lijst van klanten/deelnemers kan maken met hun voorkeuren (vastgelegd in vrije velden).
Je moet hier dus wel eerst twee vrije velden aanmaken (menu Relaties | Vrije velden). Daarna kun je naar je product gaan, tab Bestel-formulier. Configureer dan een formulier, door via de knop Velden, de twee nieuwe velden toe te voegen (Filter = Vrije velden). Het formulier gebruik je dan op je site i.p.v. de kooplink. De vrije velden ziet de klant echter niet meer terug in het bestelproces, maar in jouw administratie worden ze wel opgeslagen.

Overigens worden eventuele relatievelden als email of naam, mits die in het formulier zijn opgenomen, automatisch meegenomen naar de afrekenpagina's. Op het moment dat het registratie-scherm wordt getoond tijdens het afrekenproces, worden eventueel eerder ingevulde naam of adresgegevens alvast voor-ingevuld.
 
Terug