Gisteren kwam op Twitter weer een zogenaamde netwerktip voorbij van een businessclub. Zo'n club waarbij ze het verschil tussen netwerken en verkopen niet snappen. Ik kan me daar echt aan ergeren!
Voor je het weet word je op een bijeenkomst straks weer lastig gevallen door een type verkoper die denkt dat hij visitekaartjes moet verzamelen. Of die tegen je praat alsof je een 'sales lead' bent.
Vind jij dat ook zo irritant? Of snap je niet wat ik bedoel? Lees dan onderstaand artikel over de verschillen tussen netwerken en verkopen. En blijf lekker netwerken in plaats van te verkopen op bijeenkomsten!
Hartelijke groet,
Daphne Medik
Netwerktip
Hoe kom jij over op sociale netwerken als LinkedIn? Is jouw uitstraling daar ook zoals jouw klant verwacht?
Tip: verplaats je in je klant en deel waardevolle kennis van jezelf en van anderen over een onderwerp dat te maken heeft met jouw expertise.
Meer tips? Volg mij op Twitter of word lid van de LinkedIn groep Netwerktips.
Let op: laatste kans om te profiteren van mijn Zomeraanbieding voor LinkedIn Coaching!
Zomeraanbieding: in de maand augustus 25% korting op LinkedIn Coaching. Hoewel het inmiddels meer herfst lijkt dan zomer, is deze aanbieding gewoon nog geldig!
Klik voor meer informatie op Zomeraanbieding. Wacht niet te lang, want vanaf 1 september gelden weer de normale tarieven.
Nieuwe LinkedIn Workshops
voor individuele deelnemers
Workshop LinkedIn 1 - LinkedIn Profiel Optimalisatie (hands-on)
Hoe maak je jouw profiel onderscheidend en goed vindbaar.
Nu slechts € 97 excl. btw per deelnemer.
Klik voor meer informatie.
Workshop LinkedIn 2 - Klanten krijgen met Linkedin (hands-on)
Hoe? Door Top-of-Mind te worden in jouw doelgroep en gebruik te maken van geavanceerde mogelijkheden binnen LinkedIn.
Voor € 197 excl. btw per deelnemer. All inclusive!
Klik voor meer informatie.
Artikel: Wat werkt beter, netwerken of verkopen?
Is netwerken een nette formulering voor verkopen? NEE! Toch gebeurt het nog steeds dat je op netwerkborrels geconfronteerd wordt met iemand die alleen maar bezig is om zichzelf te verkopen. Vervelend! Het is niet alleen hinderlijk op dat moment, maar bezorgt netwerken ook een slechte naam. Waardoor sommige mensen nauwelijks meer durven te netwerken.
Als je alleen gericht bent op verkopen, stoot je mensen af. Je mist dan de kans om duurzame relaties op te bouwen en zult na enige tijd concluderen dat 'netwerken niet werkt'.
Natuurlijk kan het gevolg van netwerken zijn dat iemand klant wordt. En als ondernemer hoop je dat ook. Een ondernemer wil geld verdienen, heeft altijd te weinig tijd en wordt dus alleen lid van een business club als hij verwacht dat dit op termijn extra omzet oplevert. Paradoxaal genoeg zul je die extra omzet echter vooral bereiken door juist niet te verkopen!
Door effectief te netwerken kun je talloze verkoopkansen creëren. Het is dan wel belangrijk dat je het verschil tussen netwerken en verkopen goed begrijpt.
Netwerken houdt in dat je relaties opbouwt, onderhoudt en benut. Je leert mensen kennen, zoekt uit waarnaar ze op zoek zijn en helpt ze, bijvoorbeeld door ze weer in contact te brengen met anderen. Zo bouw je aan een duurzaam netwerk van relaties, en dat is het doel van netwerken. Een nieuwe klant of opdracht kán voortkomen uit een zorgvuldig opgebouwd contact. Dit is echter niet het doel, maar een mogelijk gevolg. Bij verkopen ligt dat anders: daar is het doel van een gesprek uiteraard de verkoop van een product of dienst.
Natuurlijk kun je tijdens een netwerkgesprek wel op een ‘lead’ stuiten: iemand die direct aangeeft behoefte te hebben aan jouw product. Op dat moment switch je direct van netwerken naar verkopen. Niet door ter plekke je verkoopgesprek te voeren, maar door af te spreken dat je de volgende dag zult bellen om een afspraak te plannen. Na het uitwisselen van visitekaartjes neem je afscheid en ga je allebei weer verder met netwerken.
En wat levert dat nu op? Een voorbeeld.
Stel: een accountmanager van een bekend merk printers komt op een bijeenkomst van zijn business club de directeur tegen van een verzekeringskantoor. Hij heeft twee opties: verkopen of netwerken. Wat werkt nu het beste? Twee mogelijke scenario’s:
Scenario 1: Verkopen
De accountmanager doet waarvoor hij is opgeleid (hij heeft diverse salestrainingen gevolgd) en slaagt er in de directeur te overtuigen dat hij een nieuwe kleurenprinter moet aanschaffen voor zijn kantoor. Hij krijgt de toezegging dat de directeur er een zal afnemen. Tevreden concludeert hij dat netwerken werkt en hij beloont zichzelf met een borrel. Hij heeft zijn doel voor die avond (een opdracht) gehaald!
Scenario 2: Netwerken
De accountmanager is oprecht geïnteresseerd in de directeur en stelt vragen over zijn werk. Er onstaat een prettig gesprek. Na enige tijd vertelt de directeur dat hij in zijn vrije tijd graag rally’s rijdt met old timers. Wel is zijn navigator net vader geworden en is hij nog op zoek naar een vervanger. De accountmanager herinnert zich een kennis die vroeger navigeerde en onlangs liet vallen dat hij wel weer rally’s zou willen rijden. Hij vraagt de directeur of hij hen in contact zal brengen? De volgende dag stuurt hij beiden een e-mail met de contactgegevens. Twee weken later krijgt de accountmanager een enthousiast telefoontje van de directeur die hem bedankt: het klikte met de kennis en binnenkort rijden ze samen hun eerste rally. De accountmanager heeft zijn netwerkdoel behaald: er is een relatie ontstaan met de directeur. Maar wat heeft hij daar nu aan?
Vijf maanden later…
De accountmanager houdt contact. Vijf maanden later krijgt hij een telefoontje van de directeur van het verzekeringskantoor. Dit keer vraagt hij of de accountmanager langs kan komen omdat hij interesse heeft in het nieuwste model kleurenprinters, zowel voor zijn eigen bedrijf als voor de hockeyvereniging, waar hij een bestuursfunctie heeft. Na een snelle en correcte levering biedt de directeur aan om een aanbeveling te schrijven naar leden van zijn netwerkclubs. Het gevolg? Enkele maanden later heeft de accountmanager 7 nieuwe klanten!
Kijk nu eens eerlijk naar je eigen gedrag bij het netwerken. Ben je op netwerkborrels aan het verkopen of aan het netwerken? Als je daar aan het verkopen was, stop er dan mee! Verkopen doe je ergens anders. Op netwerkbijeenkomsten kom je om te netwerken, dus doe dat dan ook. Kijk wat het effect is op je ‘gunfactor’. En uiteindelijk op je omzet. Laat je me eens weten of het netwerken voor jou nu ook werkt?
Veel succes bij het netwerken,
Daphne Medik
Waardeer je dit artikel? of deel het via:
Wie is Daphne Medik?
fotografie: Judith Keessen
Als netwerkcoach en trainer help ik professionals, ondernemers en managers van middelgrote en grote bedrijven om met meer gemak klanten te krijgen via hun netwerk. Daarnaast leer ik mensen hoe zij effectiever kunnen netwerken om hun carrière te versterken.
Met veel bevlogenheid en energie geef ik al jaren netwerk-coaching en training. Inmiddels heb ik vele honderden mensen getraind in netwerkvaardigheden en een effectiever gebruik van het succesvolste zakelijke online netwerk LinkedIn.
Nieuwe klanten krijg ik meestal via mijn netwerk. Ik kan je helpen om dit ook voor jouw organisatie te realiseren. Wil je weten welk traject voor jou het meest geschikt is, bel me dan op 06 510 50 999 of mail d.medik@dmmcommunication.nl. Volg mij ook via Twitter en Linkedin, dan blijf je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.
DMM's Netwerktips verschijnt ongeveer tien keer per jaar en heeft tot doel om geïnteresseerden te helpen bij het opbouwen, onderhouden en benutten van hun netwerk. Wil je dagelijks een netwerktip ontvangen? Wordt dan lid van de LinkedIn Groep netwerktips.