Categorie:   Algemeen gebruik

https://www.e-act.nl/help/index4?id=13730
Hoe kan ik een enquete maken?

Met Autorespond kun je simpele enquete-formulieren maken en die laten invullen. Hiertoe maak je per enquete-vraag een vrij veld aan. Deze velden neem je op in het formulier dat je daarna op je website zet. De antwoorden kun je in Autorespond terugvinden door de betreffende relatie te openen en te kijken op tab Vrije velden. Je kunt daarnaast een export naar Excel maken zodat je alle antwoorden bij elkaar ('geaggreeerd') kunt zien. Daarnaast maak je een e-mail aan die de mensen direct ontvangen nadat ze de enquete hebben ingevuld.

Vrije velden maken

Ga naar menu Relaties | Vrije velden. Klik op Nieuw vrij veld. Geef als titel de eerste vraag op. Afhankelijk van het soort vraag kies je bij het veld 'Type' voor de waarde 'Ja/Nee' of 'Lijst'. Twee voorbeelden:
  1. Voor de eerste vraag 'Ik ben geinteresseerd in een vervolgcursus', maken we een vrij veld aan met titel 'Ik ben geinteresseerd in een vervolgcursus' en type 'Ja/nee'
  2. Voor de tweede vraag 'Ik vind de inhoud van je nieuwsbrieven' waarbij de invuller kan kiezen uit een aantal alternatieven, maken we een vrij veld aan met titel 'Ik vind de inhoud van je nieuwsbrieven' en type 'Lijst'. In het vak daaronder zetten we dan de opties 'Precies goed', 'Te oppervlakkig', 'Te ingewikkeld' en 'Geen mening' (alle opties op een aparte regel).
Maak voor elke vraag een nieuw vrij veld aan.

Bedank e-mail maken

We maken nu de bedanktekst die iedereen ontvangt direct nadat hij het enqueteformulierheeft ingevuld. Ga naar hoofdmenu Content en klik op Nieuwe e-mailtekst. Kies een template en klik op de knop Volgende. Loop de tab-bladen af en vul de gegevens in. Gebruik voor de onderwerpregel een duidelijk herkenbare tekst, bijvoorbeeld: 'Bedankt voor het invullen van de enquete X'. Meer informatie over het maken van e-mailteksten vind je hier.

Lijstmanager maken

Een lijstmanager zorgt ervoor de enquete-resultaten verzameld worden, dat de invullers de bedankmail ontvangen en dat jij genotificeerd wordt. Ook worden alle aanmelders opgenomen in je administratie zodat je ze later eventueel nog de resultaten kan mailen. Ga naar hoofdmenu Lijstmanagers en klik op Nieuwe lijstmanager. Geef een naam, bijvoorbeeld 'Enquete (titel)', vink de tweede en derde optie aan. Ga naar stap 2 via knop Volgende rechtsonder.

Zorg ervoor dat je in deze stap de eerste vink 'opt-in' uitzet! De invullers zullen, nadat ze het formulier hebben ingevuld, meestal niet nog eens dat willen bevestigen. Ook kun je hier de tekst aanpassen die wordt getoond direct na het invullen van de enquete. Ga naar stap 3.

In deze stap gaan we zorgen dat de bedankmail wordt verstuurd. Klik op Followup e-mail toevoegen en selecteer de e-mail die we eerder hebben gemaakt. Kies onderin bij 'Wanneer versturen?' voor 'Direct' omdat we de e-mail direct willen versturen na het invullen van de enquete. Klik op 'Doorvoeren'. In de laatste stap geef je de naam van de groep  op waarin alle enquete-invullers terechtkomen.

Klik dan op Bewaar en bewerk formulier. Nu maak je het enqueteformulier dat je later op je website gaat zetten. Zoals je ziet, zijn onder het tabblad Formulier de velden Email en Voornaam al opgenomen. Laat deze staan omdat je altijd van de invullers minimaal het emailadres en de naam wilt hebben. Klik op het 'Velden' knopje en selecteer in het veld 'Filter...' de optie 'toon vrije velden'. Je kunt nu de eerder gedefinieerde vrije velden toevoegen aan het formulier door ze te verslepen van het linker blok naar het formulier aan de rechterkant. Doe dit voor alle vrije velden die je hiervoor hebt aangemaakt. Nieuw toegevoegde velden worden standaard onderaan het formulier toegevoegd. Als je de velden op een andere plek wilt hebben, klik je op de pijltjes-knopjes die verschijnen als je de muis boven een veld plaatst. Er verschijnt dan ook een wijzig-knopje (het potlood-icoontje) waarmee je voor dat veld nog extra zaken kan aanpassen. JKe kan bijvoorbeeld een extra helptekst opgeven bij dat veld, of meer ruimte opgeven om een tekst in te vullen, of aangeven of het veld verplicht is of niet.
Selecteer deze optie 'Veld is verplicht' bij tekstvelden om te zorgen dat de invullers dat veld ook daadwerkelijk invullen.

Klik op het knopje 'Formulier' om de algemene look & feel (kleuren, fonts, breedte van het formulier en invulvelden, etc) aan te passen.

Klik dan rechtsboven op Bewaren om de wijzigingen op te slaan. Je kunt nu het formulier op je site plaatsen! Meer informatie over hoe je dit moet, vind je hier.

De resultaten bekijken

Zoals in het begin gezegd kun je in Autorespond alleen de resultaten per relatie zien. Dit doe je door de relatie te openen: ga naar menu Relaties | Relatiebeheer, selecteer de betreffende relatie en open het tab-blad Vrije velden.

Je kunt ook een export maken naar Excel van alle relaties die de enquete hebben ingevuld. In de Excel-sheet staan alle relatie-velden, inclusief de vrije velden. Daar kun je dan de resultaten verder verwerken. Ga naar Relaties | Relaties. Kies in het filtergedeelte bovenin bij veld 'Filter op' voor 'Lid van groep'. Selecteer dan in het veld ernaast de enquete-groep (zoals opgegeven bij het maken van de lijstmanager). Klik op Zoek en alle enquete-invullers verschijnen. Klik nu op de knop Acties | Exporteer naar Excel om de gegevens te exporteren naar Excel.
 
Terug