Categorie:   Starten met Autorespond

https://www.e-act.nl/help/index4?id=13743
Quickstart nieuwsbrief versturen

Wil je snel starten met een nieuwsbrief versturen, volg dan de onderstaande drie stappen. Wil je meer uitgebreide uitleg, (bijvoorbeeld over het importeren van opt in relaties, het verzenden van een ebook of mini-cursus bij aanmelding, het wijzigen van de afmeldtekst) volg dan het uitgebreide stappenplan.

Laat dit scherm openstaan en keer terug voor de volgende stap. De menubalk vind je boven Welkom bij Autorespond, na het inloggen:

Stap 1. Lijstmanager aanmaken met dubbel opt in

Ga naar menu Lijstmanagers en klik op Nieuwe Lijstmanager. Volg de stappen in de wizard. Let op: onderbreek de stappen tussendoor niet, anders gaan de gegevens verloren.
  1. Je geeft een naam: bijvoorbeeld 'Nieuwsbrief Effectief leidinggeven' en bij 'Betreft' een omschrijving, bijvoorbeeld 'Voor aan en afmeldingen nieuwsbrief'. Laat de vinken staan zoals ze zijn. Klik op Volgende stap.
  2. Je bepaalt hier de aanmeldteksten. Overal staan standaard teksten ingevuld dus je hoeft ni principe niets te doen.
  3. Je kunt hier opvolg e-mails inplannen maar nu slaan we dat even over (dit kan later altijd worden toegevoegd).
  4. Je geeft een naam aan de groep: bijvoorbeeld Nieuwsbriefabonnees
Je slaat de lijstmanager op door op Bewaar en bewerk formulier te klikken. Het scherm verschijnt met het formulier. Hier kun je eventueel velden toevoegen of de opmaak aanpassen. De formuliercode kan je nu op je website zetten via de knop Code voor je website.

Stap 2. Content maken voor de nieuwsbrief met de template editor

Ga naar menu Content  en klik op de knop Nieuwe e-mailtekst.
  1. Kies linksboven voor de optie "Template Editor". Je maakt vervolgens een keuze voor een template door erop te klikken. Klik op Volgende.
  2. Tabblad Algemeen: Je geeft het onderwerp (dit komt in de mailbox van je abonnees!}
  3. Tabblad Adressering: pas de standaard afzendergegevens eventueel aan.
  4. Tabblad Inhoud: met de Template editor (meer info) bewerk je het template met een header, logo en je favoriete kleuren.
    Je voorziet je tekst van je adresgegevens, colofongegevens etc.
    Met de knop Macro invoegen  plaats je de sociale media-links in je tekst, zorg je dat er een afmeldlink, een personalisatie-link, eventueel een send a friend en self service link staat.
    Als je tekst aan het invoeren bent: zet dan altijd platte tekst in je nieuwsbrief (met de knop Invoegen als Platte tekst of Invoegen als Word gegevens) en bewaar de tekst met het diskette-icoontje linksboven. Meer informatie over teksten bewerken inde HTML editor vind je hier.
  5. Je stuurt een testmail en controleert alles goed en wijzigt indien nodig.
Vergeet niet uiteindelijk op de knop Bewaren (rechtsonder) te klikken!

Maak voor je volgende nieuwsbrief eerst een kopie met het groene knopje.

Stap 3. Nieuwsbrief versturen

Ga naar menu Mailings en klik op Nieuwe mailing.
  1. Je geeft een naam (alleen zichtbaar voor jou) en je selecteert met het potlood-ikoontje in het tweede veld de juiste tekst. Klik op Volgende stap.
  2. Je geeft een tijdstip.
  3. Je selecteert de lijstmanager van je nieuwsbrief (klik op het potlood-ikoontje in het eerste veld)
  4. Stap 4 kun je overslaan.
  5. Wanneer je wilt dat deze nieuwsbrief automatisch naar nieuwe aanmelders moet worden verstuurd, laat je alles staan. Wil je dit niet, maak dan het veld met de lijstmanager leeg.
  6. Controleer en klik op Bewaren. De mailing komt nu in de lijst te staan.
Er komen statistieken beschikbaar nadat de mailing is verstuurd.
Hoofdmenu Mailings, klik in de lijst op het icoon . De lijstmanager heeft eigen statistieken.
Hoofdmenu Lijstmanagers, klik in de lijst op het icoon ).
Hoofdmenu Relaties, selecteer een relatie, in tabblad Gebeurtenissen kun je van individuele relaties zien wat het klikgedrag is geweest.
 
Terug